پارلمان اروپا توافق تجاری پسابرکسیت را تصویب کرد

بریتانیا حدود ۵ سال پیش از اتحادیه‌ی اروپا خارج شد
نشست پارلمان اروپا
نشست پارلمان اروپا

اربیل (کوردستان۲۴)- قانون‌گذاران اروپایی حدود ۵ سال پس از تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه‌ی اروپا، توافقنامه‌ی تجاری پسابرکسیت میان اتحادیه‌ی اروپا و بریتانیا را تصویب کردند.

پیش‌تر پارلمان بریتانیا این توافقنامه را پس از نهایی شدن در شب کریسمس گذشته، تصویب کرده بود.

توافقنامه‌ی تجاری پسابرکسیت میان اتحادیه‌ی اروپا و بریتانیا از اول سال جاری میلادی به‌طور موقت و تا زمان تصویب نهایی در پارلمان اروپا به‌عنوان آخرین مانع قانونی، لازم‌الاجرا اعلام شده بود.

بە گزارش یورونیوز، رأی‌گیری برای این توافقنامه روز سه‌شنبه٧ اردیبهشت در پارلمان اروپا برگزار شد، اما نتایج آن امروز چهارشنبه اعلام شد.

در این رأی‌گیری که ۶۹۷ نماینده‌ی پارلمان اروپا شرکت داشتند، ۶۶۰ نماینده به این توافق‌نامه‌ی تجاری رأی مثبت دادند و ۵ نماینده نیز مخالف آن بودند. و رأی ۳۲ نماینده ممتنع بود.

اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا در واکنش به رأی پارلمان اروپا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که این این توافقنامه ۱۲۵۰ صفحه‌ای، «پایە‌ی یک همکاری قوی و نزدیک با بریتانیا» است که اجرای «صادقانه»‌ی آن ضروری است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز امروز چهارشنبه با ابراز رضایت از این رویداد، از اتحادیەی اروپا به‌عنوان «طرف معامله‌ی تجاری مهم و حیاتی» و «متحد نزدیک» یاد کرد.

/ا.م