تظاهرات تبریزی‌ها در حمایت از اعتراضات خوزستان

تظاهرات خوزستانی‌ها در اعتراض به بی‌آبی وارد دهمین شب خود شد
تظاهرات در تبریز
تظاهرات در تبریز

اربیل (کوردستان ۲۴)- ده روز پس از آغاز اعتراضات در خوزستان، این اعتراضات به دیگر شهرها نیز کشیده شده است

بر اساس گزارش‌ها  ویدئوهایی کە در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده، صدها نفر از مردم تبریز عصر شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰، به خیابان‌های این شهر آمدند و در حمایت از اعتراضات خوزستان شعار دادند.

کشیده شدن اعتراضات به آذربایجان شرقی در حالی است که مقام‌های امنیتی ایران روز شنبه مدعی برقراری آرامش در خوزستان شده بودند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از بازداشت چند نفر از فعالان سیاسی و مدنی و حضور چشمگیر نیروهای امنیتی در شهرهای ایران، ازجمله دیگر شهرهای ترک‌نشین است.

مأموران پلیس سوار بر موتور با باطوم و سپر به تجمع‌کنندگان در تبریز حمله کردند. بعضی از معترضان در هجوم مأموران زخمی شدند.

 

پیش‌تر تجمعاتی در استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، کرمانشاه و لرستان در حمایت از اعتراضات خوزستان برگزارشده بود.

همزمان با کشیده شدن دامنه اعتراض‌ها به تبریز، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران در بیانیه‌ای به انتقاد میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در رابطه با خوزستان واکنش نشان داد.

خطیب‌زاده بیانیه باشله را "اظهارنظر غیر کارشناسانه و مغرضانه در خصوص مدیرت منابع آب" ایران دانست. او همچنین نهاد تحت مسئولیت باشله را فاقد "وجاهت و شأن برای اظهارنظر در این خصوص" خواند.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر روز جمعه اول مردادماه  از بازداشت‌های گسترده، درگیری، تیراندازی به معترضان و مرگ و جراحت شماری از حاضران در اعتراضات خوزستان ابراز نگرانی کرد.

باشله در این بیانیه گفته است  که "آب یک حق است" و افزود: «شرایط بی‌آبی فاجعه‌بار است و همه‌ساله تشدید شده است. متصدیان امر باید این وضع را دریابند و برای آن چاره‌ای بجویند وگرنه تیراندازی و دستگیری فقط خشم و استیصال معترضان را تقویت می‌کند.»

/ا.م