هیئتی از دولت اقلیم کوردستان بە ریاست نچیروان بارزانی در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران شرکت کرد

پیش‌تر خبرگزاری فارس اعلام کردە بود که ۵۰ میهمان خارجی از کشورهای مختلف برای حضور در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران وارد تهران شده‌اند

اربیل (کوردستان٢٤)- ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس‌جمهور ایران عصر پنج‌شنبه ۱۴ مرداد در مجلس ایران و در حضور غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس سوگند یاد کرد.

در مراسم تحلیف و ادای سوگند رئیسی به عنوان رئیس‌‌جمهور جدید ایران، مقام‌های کشوری و لشکری ایران و همچنین نمایندگانی از کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی حضور داشتند.

نچیروان بارزانی، رییس اقلیم کوردستان نیز در رأس هیئتی متشکل از "فوزی حریری" رییس دیوان ریاست اقلیم کوردستان، "پشتیوان صادق" وزیر اوقاف و امور دینی، "حمە حمە سعید "وزیر فرهنگ و جوانان و "کویستان محمد" وزیر کار و امور اجتماعی در این مراسم شرکت داشت.

پرچم کوردستان نیز همچون پرچم‌های دیگر کشورهای جهان دراین مراسم برافراشته‌ شد.

 پیش‌تر خبرگزاری فارس، اعلام کردە بود که ۵۰ میهمان خارجی از کشورهای مختلف برای حضور در مراسم تحلیف رییس‌جمور ایران وارد تهران شده‌اند.

هم‌زمان با مراسم تحلیف رییس‌جمهور که در محل مجلس ایران برگزار شد، محدودیت‌های ویژه‌ی ترافیکی در خیابان‌های تهران به‌خصوص در خیایان‌های  منتهی به ساختمان مجلس به اجرا گذاشته شد.

رییسجمهور جدید  ایران در سخنان خود با بیان اینکه پیام مردم ایران در سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری ایران، «پیام تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی» بوده است، گفت: «ما مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت را قبول نداریم.»

ابراهیم رئیسی در مورد سیاست خارجی دولتش گفت که دست دوستی به سوی همه‌ی کشورهای منطقه به خصوص کشورهای همسایه دراز می‌کند.

رییس جمهوری جدید ایران  در بخش پایانی سخنان خود گفت که برنامه‌ی هسته‌ای ایران «کاملا صلح آمیز» است و نظام ایران سلاح هسته‌ای را «شرعا» و «بر اساس فتوای رهبر ایران» حرام می‌داند.

رئیسی با تأکید بر این نکته که سیاست خارجی ایران، متوازن خواهد بود، گفت که از دولتش از طرح های دیپلماتیک برای لغو تحریم ها حمایت خواهد کرد.

رییس جمهوری جدید ایران در پایان اعلام کرد که اسامی کابینه‌اش را هفته‌ی آینده به مجلس معرفی خواهد کرد.

/ا.م