"کاندید پست ریاست جمهوری، مستلزم موافقت همه جریان‌های سیاسی کوردستان می‌باشد"

اتحادیه میهنی کوردستان بر کاندیدی شخصی خارج از اجماع جریان‌های کوردستانی اصرار داشته و کاملا به مثابه استحقاق حزبی و خارج از دیدگاه ملی، بە آ‌ن می‌نگرد
محمود محمد سخنگوی پارت دموکرات کوردستان
محمود محمد سخنگوی پارت دموکرات کوردستان

اربیل (کوردستان 24)- پارت دموکرات کوردستان ضمن ابراز نگرانی از آخرین بیانیه مجلس رهبری اتحادیه میهنی کوردستان در مورد پست ریاست جمهوری عراق، تاکید کرد که کاندیدکردن هر شخصی برای در دست گرفتن این پست، مستلزم موافقت همه جریان‌های سیاسی کوردستان می‌باشد.

محمود محمد سخنگوی پارت دموکرات کوردستان اظهار داشت: پست ریاست جمهوری، تنها حق جریان یا شخصی مشخص نیست و حقوق مردم کوردستان می‌باشد. بر همین مبنا شخص کاندید برای در دست گرفتن این پست، مستلزم موافقت همه جریان‌های سیاسی کوردستان است. اتحادیه میهنی کوردستان بر کاندیدی شخصی خارج از موافقت همه جریان‌ها اصرار داشته و کاملا به مثابه استحقاق حزبی و خارج از دیدگاه ملی، بە آ‌ن می‌نگرد.

سخنگوی پارت دموکرات کوردستان همچنین اعلام کرد، "اتحادیه میهنی کوردستان میبایست در مورد پست ریاست جمهوری و اتحاد جریان‌های کوردی، دقیق‌تر عمل می‌کرد، لذا باید مسئولیت اوضاع کنونی و آینده گسست جریان‌های کوردی را بر عهده بگیرد".

اکنون پارت دموکرات کوردستان به عنوان بزرگترین حزب سیاسی اقلیم کوردستان، 31 کرسی از 329 کرسی مجلس نمایندگان و اتحادیه میهنی کوردستان نیز 17 کرسی را در اختیار دارد.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان عراق و تصویب آن از سوی دادگاه فدرال، پرزیدنت بارزانی حزب مطبوعش را برای تدوین طرحی ملی در نشست با جریان‌های سیاسی عراقی، فراخواند.

در همین راستا پارت دموکرات کوردستان با همه جریان‌های سیاسی و از جمله اتحادیه میهنی کوردستان دیدار کرد و سپس نشست‌های مشترکی نیز با جریان‌های سیاسی عراقی برگزار کردند.

چند روز پیش از اولین نشست مجلس نمایندگان در روز 9 ماه جاری میلادی، اتحاد دو جریان سیاسی عمده کوردستان دچار گسست شد.

در بیانیه پارت دموکرات کوردستان ضمن اشاره به روند دیدار و توافق‌ها، اظهار شده که "هیئت اتحادیه میهنی کوردستان علی‌رغم نبود دیدگاه روشن و حق اتخاذ هیچ تصمیمی، بددن اطلاع پارت دموکرات کوردستان از هیئت مشترک خارج شد... در اولین نشست مجلس نمایندگان نیز ضمن حضور تمام جریان‌های کوردستان در جلسه، نمایندگان اتحادیه میهنی جلسه مجلس را ترک کردند و این اولین قدم در راستای ایجاد شکاف در صفوف جریان‌های کوردستانی در مجلس نمایندگان بود".