پکن: آمریکا و غرب در تلاش برای کاهش نفوذ چین و روسیه هستند

چین تاکنون از محکوم کردن جنگ روسیه علیه اوکراین خودداری کرده است
چین تاکنون از محکوم کردن جنگ روسیه علیه اوکراین خودداری کرده است

اربیل (کوردستان ٢٤) - لو شای، سفیر چین در فرانسه، بر این باورست که "توسعه ناتو به شرق"، روسیه را بر آن داشت تا جنگ اوکراین را آغاز کند؛ وی غرب را متهم به تلاش برای "کاهش نفوذ پکن و مسکو" کرد.

لو شای دیدگاه کشورش را در مورد جنگ اوکراین شرح کرد و گفت: به نظر ما انگیزه اصلی جنگ تمرینات ناتو برای گسترش به شرق بود... این یک تهدید نظامی و امنیتی برای روسیه است.

وی از تهاجم روسیه به اوکراین دفاع کرد و گفت: شما نمی‌توانید امنیت دیگران را هنگامی که سعی در دفاع از خود دارند، تهدید کنید. آقای شای علی‌رغم اذعان بە "مشارکت استراتژیک بسیار قوی" پکن با مسکو، ائتلاف کشورش با روسیه را رد کرد.

این مقام چینی ضمن ابراز نگرانی از جنگ اوکراین، آمریکا و متحدان غربی آن را به اجرای "راهبردی با هدف کاهش نفوذ چین و روسیه" متهم کرد.

چین تاکنون از محکوم کردن جنگ روسیه علیه اوکراین خودداری کرده است، اما همچنان در تلاش برای میانجی‌گری صلح از طریق مذاکرات دیپلماتیک و آتش‌بس مشارکت دارد.

از ٢٤ فوریه ٢٠٢٢، روسیه بە اوکراین حملە کرد، اکنون با گذشت بیش از سه ماه از این تهاجم، یک بحران انسانی برجای مانده و بخش‌های غذا و انرژی در سراسر جهان را به شدت تحت تاثیر قرار گرفتە است.

مسکو می‌گوید که برنامه‌های اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تهدیدی برای امنیت ملی روسیه است و از این کشور می‌خواهد "بی‌طرف" باشد؛ کی‌یف این خواست روسیه را به عنوان دخالت در حاکمیت کشورش می‌داند.