ایران متن ارائه‌‌شده‌ی اروپایی‌ها برای احیای برجام را نپذیرفت

آمریکا برای امضای فوری متن پیشنهادی اروپایی‌ها برای احیای برجام اعلام آمادگی کرد
پایان این دور مداکرات اتمی ایران در وین
پایان این دور مداکرات اتمی ایران در وین

اربیل(کوردستان۲۴)- وب‌سایت "نورنیوز" نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، دوشنبه‌شب ١٧مرداد ۱۴۰۱ نوشت: اتحادیه‌ی اروپایی به‌عنوان هماهنگ‌کننده‌ی مذاکرات نمی‌تواند پیشنهاد‌ها خود را به‌عنوان "متن نهایی" معرفی کند، چراکه اتخاذ تصمیم در این خصوص تنها در اختیار طرف‌های مذاکره‌کننده است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه  به نقل از یک مقام اروپایی گزارش کرد که اتحادیه‌ی اروپا "متن نهایی" گفت‌وگوهای احیای برجام را ارائه کرده است.

نورنیوز با بیان اینکه گزارش‌های رسیده حاکی است باوجود پیشرفت نسبی در موضوعات باقی‌مانده، روند پیشرفت در همه‌ی موضوعات یکسان نیست، افزود: "طبعاً زمانی که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات، متن موجود را به‌عنوان توافق نهایی قبول ندارد، هیچ مقام دیگری نمی‌تواند از نهایی شدن متن توافق صحبت کند."

اعلام آمادگی آمریکا برای امضای متن پیشنهادی اروپایی‌ها

ایالات‌متحده‌ی آمریکا که در برابر ایران طرف اصلی موضوع مذاکرات محسوب می‌شود،  اعلام کرد، آماده است "به‌سرعت" مذاکرات احیای برجام را بر اساس پیشنهادهای ارائه‌شده توسط اتحادیه اروپا نهایی کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه‌ی اتحادیه‌ی اروپا، نیز در دو توئیت‌های جداگانه با اشاره به گفت‌وگوی سه روز گذشته به‌منظور رسیدگی به "تعداد انگشت‌شماری از مسائل باقیمانده" در متن پیشنهادی خود، نوشت: "آنچه که قابل‌مذاکره باشد، مذاکره شده است". بورل در  این مورد بیشتر توضیح داد و نوشت"  بااین‌حال، در پشت هر مسئله فنی و هر پاراگراف، یک تصمیم سیاسی قرار دارد که باید در پایتخت‌ها گرفته شود. اگر پاسخ‌ها مثبت باشد، می‌توانیم این توافق را امضا کنیم."

جوزب بورل نماینده‌ی اتحادیه‌ی اروپا و علی باقری، سرپرست تیم مذاکره‌کننده‌ی ایرانی در مذاکرات احیای برجام در وین
جوزب بورل نماینده‌ی اتحادیه‌ی اروپا و علی باقری، سرپرست تیم مذاکره‌کننده‌ی ایرانی در مذاکرات احیای برجام در وین

 

اصرار ایران بر رفع پایدار تحریم‌ها

همزمان حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، شامگاه دوشنبه در تماسی تلفنی با جوزپ بورل گفت: "انتظار می‌رود همه‌ی طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند، توافق نهایی باید رفع پایدار تحریم‌ها را تضمین کند."

ساعاتی پیش‌ازاین گفت‌وگوی تلفنی، وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی در واکنش به یک گزارش "وال استریت ژورنال" درباره‌ی احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام "در ساعات آینده" اعلام کرده بود: "هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق سخن بگوییم و بحث‌ها درباره‌ی چند موضوع مهم باقی‌مانده ادامه دارد."

در حالی‌که احتمال می‌رود ایران ازمطرح کردن بسیاری از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کرده باشد، اما رفع تحریم‌ها برای این کشور بسیاری حیاتی به‌نظر می‌رسد. در همین راستا حسین امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با جوزب بورل گفت که در گفتگو با جوزب بورل،  گفت که توافق نهایی باید تأمین‌کننده‌ی حقوق و منافع ملت ایران بوده و رفع پایدار مؤثر تحریم‌ها را تضمین نماید.

توافق‌نامه‌ی برجام بر سر دوراهی سرنوشت‌ساز

چنانکه از واکنش‌های رسانه‌ی نزدیک به شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه‌ی ایران برمی‌آید، این کشور متن ارائه‌شده‌ی اتحادیه‌ی اروپا را به‌عنوان متن نهایی قبول نکرده و مایل بە ادامه‌ی مذاکرات است. از سوی دیگر آمریکا این متن را به‌عنوان متن نهایی پذیرفته و برای امضای آن ابراز آمادگی کرده است. بااین‌حال باید در انتظار پاسخ رسمی نهایی ایران پس از بازگشت تیم مذاکره‌کننده به تهران بود. در صورت مخالفت نهایی ایران با متن پیشنهادی اروپاییان این سؤال مطرح می‌شود که آیا اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها حاضر به ایجاد تغییرات در این متن هستند یا پرونده‌ی برجام بدون توافق بە تاریخ سپرده می‌شود؟

/ا.م