در آستانه‌ی سالگرد حکومت طالبان تظاهرات زنان افغانستان سرکوب شد

طی سال گذشته چندین بار اعتراضات زنان در افغانستان سرکوب شده است
تظاهرات زنان در افغانستان
تظاهرات زنان در افغانستان

اربیل (کوردستان ۲۴)- در آستانه‌ی سالروز اشغال دوباره‌ی افغانستان از سوی طالبان، روز شنبه ۲۲ مرداد۱۴۰۱ شماری از زنان معترض در شهر کابل، با شعارهای "نان، کار، آزادی و آموزش" و "بی‌عدالتی، جنایات و اسارت زنان توسط طالبان" به خیابان آمدند و با تیراندازی نیروهای امنیتی طالبان مواجه شدند.

زنان معترض که شمارشان به ده‌ها تن می‌رسید روز شنبه ۲۲ مرداد به جاده‌های کابل رفتند و با شعار «کار، نان و آزادی» – «ما زنان بیداریم و از تبعیض بیزاریم» از ادامه وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان در افغانستان انتقاد کردند.

یکی از زنان معترض به روزنامه "اطلاعات روز" گفته است که نیروهای طالبان با تیراندازی هوایی تظاهرات را سرکوب کرده و گوشی‌های همراه جمعی از زنان معترض را شکستند.

زنان معترض در شهر کابل پیش‌تر نیز چندین بار علیه عملکرد طالبان اعتراض کرده بودند، اما شماری از آنان توسط طالبان بازداشت، تهدید و برای مدتی زندانی شدند.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر گفته بود که در کمتر از یک سال، طالبان حقوق زنان و دختران را در افغانستان تضعیف کرده‌اند و در حاکمیت آنان، ازدواج‌های زیر سن و اجباری در این کشور رو به افزایش است و دختران به اتهام «فساد اخلاقی» بازداشت می‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشر دو روز پیش در گزارشی نوشت که طالبان پس از تصرف کابل محدودیت‌های شدیدی را بر حقوق زنان، دختران و رسانه‌ها اعمال کرده‌اند و منتقدان و کسانی را که مخالفان خود می‌پنداشته‌اند  خودسرانه بازداشت، شکنجه و به‌طور صحرایی اعدام کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرده که طالبان به‌گونه‌ای گسترده مانع استفاده زنان و دختران از اساسی‌ترین حقوقشان شده‌اند و طالبان تقریباً همه دختران را از دسترسی به دوره متوسط مدرسه محروم کرده‌اند.

گرچه طالبان نسبت به حکمروایی اخیرشان بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ وعده یک حکومت فراگیر و شکل معتدل‌تری از حکومت اسلامی را داده‌اند اما بسیاری از افغان‌ها، به‌ویژه زنان، عمیقاً بدبین بوده و بیم از دست دادن حقوقشان را دارند که در دو دهه گذشته به‌دست آورده بودند.

طالبان همواره گفته‌اند که به حقوق زنان "در چارچوب شریعت اسلامی" باور دارند. اما تمام اعضای حکومت طالبان مردان هستند و اکثر زنان تاکنون اجازه بازگشت به‌کار خود را نیافته‌اند. طالبان گفته‌اند که برای بازگشت کارمندان زن در ادارات دولتی "شرایط" آن باید مهیا شود.

/ا.م