سازمان حقوق بشر ایران: در جریان اعتراضات ٨٣ نفر جان باخته‌اند

"فرماندهی ستاد نیروهای مسلح ایران فرمان داده که به شدت با معترضان برخورد شود"
عکس؛ شبکه های اجتماعی
عکس؛ شبکه های اجتماعی

اربیل(کوردستان٢٤)– سازمان حقوق بشر ایران، از جانباختن ٨٣ نفر در جریان اعتراضات آن کشور خبر داد.

سازمان حقوق بشر ایران با انتشار گزارشی آمار اخیر جانباختگان اعتراضات مردمی آن کشور را اعلام کرد.

بر پایه این گزارش، در جریان اعتراضات به مرگ ژینا امینی دختر ٢٢ ساله کورد که به اتهام "بد حجابی" از سوی "گشت ارشاد" دولت ایران بازداشت شد، تا کنون ٨٣ نفر در اثر برخورد‌های خشونت آمیز نیروهای امنیتی ایران، جان خود را از دست داده‌اند.

ژینا امینی، در جریان بازداشت جان باخت. دولت ایران علت جان‌باختن او را "ایست قلبی" اعلام کرده، اما معترضان می‌گویند که دختر جوان کورد به دلیل شکنجه نیروهای "گشت ارشاد" جان باخته است. خانواده وی نیز سابقه هر گونه بیماری در دخترشان را رد کرده‌اند.

بر پایه گزارش سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در اسلو، پایتخت نروژ است. اعتراضات در ١٦ استان ایران آغاز شده‌اند و بیشتر جان‌باختگان از استان‌های مازندران، گیلان، کرمانشاه، سنندج، البرز و تهران هستند.

این سازمان خاطرنشان کرده که استفاده از سلاح گرم علیه معترضان یک جنایت بین‌المللی است و باید جامعه جهانی جلوی آن را بگیرد.

اعتراضات در بیشتر شهرهای ایران ادامه دارند
اعتراضات در بیشتر شهرهای ایران ادامه دارند

از طرفی دیگر سازمان عفو بین‌الملل، درباره خشونت‌های دولتی علیه معترضان ایرانی بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن اعلام نموده؛ اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهند فرماندهی ستاد نیروهای مسلح ایران به همه نیروهای کشور فرمان داده که به شدت با معترضان برخورد کنند.

گزارش‌ها حاکی از آنند که نیروهای امنیتی ایران دست به بازداشت گسترده معترضان زده و شمار زیادی از آنان را دستگیر و به بازداشتگاه‌ها منتقل کرده‌‌اند.

تاکنون اعتراضات به سیاست‌های جمهوری اسلامی به ویژه به قانون حجاب اجباری، وضعیت نابه‌سامان اقتصادی و محدویت سایر آزادی‌های سیاسی و مدنی ادامه دارند.

دولت ایران معترضان را به وابستگی به دشمنان خارجی متهم می‌کند و شمار زیادی از کشورهای غربی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که به سرکوب خشونت آمیز اعتراضات پایان دهد.

ب.ن