امیرعبداللهیان خطاب به وزیر خارجه‌ی سوئد: حمید نوری را آزاد کنید

حمید نوری از سوی دادگاهی در سوئد بە جرم مشارکت در اعدام‌های زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شده‌است
حمید نوری متهم بە دست داشتن در کشتار زندانیان در ایران
حمید نوری متهم بە دست داشتن در کشتار زندانیان در ایران

اربیل (کوردستان ۲۴)- وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه‌ی سوئد خواستار آزادی حمید نوری از زندان این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران روز جمعه ٢٠ آبان ١۴٠١، در گفتگویی تلفنی با  توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه‌ی سوئد گفت ایران از دولت جدید سوئد انتظار دارد حمید نوری زندانی ایرانی در زندان این کشور را آزاد کند.

امیرعبداللیان در این گفتگوی تلفنی گفت: "در سال‌های اخیر برخی موضوعات، روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داده که عمدتا در نتیجه تحرکات و اقدامات منفی طرف سوم  بوده است." به گفته‌ی وزیر امور خارجه‌ی ایران، "جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو و همکاری با اتحادیه اروپا استقبال کرده است."

بر طبق این گزارش، امیرعبداللهیان درخصوص مسائل کنسولی دو جانبه و به ویژه پرونده‌ی حمید نوری از دولت جدید سوئد خواستار آزادی این "شهروند بی‌گناه ایرانی" شد.

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ هنگام ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد توسط  پلیس این کشور بازداشت شد و به اتهام مشارکت در اعدام دسته‌جمعی زندانیان عقیدتی سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷ در دادگاه منطقه‌ی استکهلم سوئد محاکمه‌ گردید و روز ۱۴ ژوئیه به جرم مشارکت در اعدام‌های زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، به حبس ابد محکوم شد.

/ا.م