ندپرایس: از ایران می‌خواهیم از تهدید بیشتر علیه تمامیت ارضی عراق خودداری کند

سپاه پاسداران در پی تکرار حملات به اقلیم کوردستان تهدید کرده است که به این حملات ادامه می‌دهد
ند پرایس، سخگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا
ند پرایس، سخگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا

اربیل(کوردستان ۲۴)- ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا گفت، حمله‌ی موشکی سپاه پاسداران به اقلیم کوردستان  «نقض فاحش» حاکمیت عراق است.

پرایس، سه‌شنبه ۲۳ آبان به وقت محلی، در جریان حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی ایالات‌متحده در اجلاس سران «گروه بیست» در اندونزی گفت: «از ایران که به صورت مکرر و فاحش حاکمیت عراق را نقض کرده است، می‌خواهیم که این حملات را متوقف کرده و از ایجاد تهدید بیشتر علیه تمامیت ارضی عراق خودداری کند.»

سفارتخانه‌ی آمریکا در بغداد، دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق، کشورهای اردن و عربستان نیز ازجمله‌ی محکوم کنندگان حمله‌ی موشکی و پهپادی ایران به اقلیم کوردستان هستند.

وزارت امور خارجه‌ی عراق فدرال هم روز گذشته، ضمن محکوم کردن شدید بمباران ایران علیه مناطقی در اقلیم کُردستان در اقلیم کوردستان، اعلام کرد که بغداد، تدابیر دیپلماتیک سطح بالایی را علیه حملات ایران به مورد اجرا خواهد گذاشت.

فؤاد حسین معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ی عراق فدرال نیز شامگاه دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱، در واکنش به حملات جمهوری اسلامی ایران به مناطقی در اقلیم کوردستان گفت: "حمله به اقلیم کوردستان نقض آشکار حاکمیت عراق است".

وزیر امور خارجه‌ی در تماسی تلفنی با وزیر خارجه‌ی ایران، گفت "ادامه‌ی این اقدامات خصمانه‌ی یک‌جانبه خطرناک خواهد بود و باید گفت‌وگو راهی برای متوقف کردن تشدید حملات خصمانه‌ی غیرقابل‌توجیه باشد.

در حملات موشکی و پهپادی روز دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱، به اردوگاه‌های حزب دمکرات کوردستان ایران و حزب کومله در کوی سنجق و زرگویز  دو عضو حزب دمکرات و یک شهروند اقلیم کوردستان جان باختند.

سپاه پاسداران در پی این حملات در بیانیه‌ای تهدید کرد که به اردوگاه‌های  کوردهای مخالف جمهوری اسلامی در سراسر اقلیم کوردستان حمله خواهد کرد. حکومت جمهوری اسلامی احزاب کورد مخالف خود را ضدانقلاب و تروریست می‌نامد.

/ا.م