در حالیکه ایران هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، سفارت افغانستان در تهران بە "طالبان" واگذار می‌شود

روزنامه‌ی جمهوری اسلامی از سیاست ایران در این مورد انتقاد کرده است
ساختمان سفارت افغانستان در تهران
ساختمان سفارت افغانستان در تهران

اربیل (کوردستان ۲۴)– رسانه‌های خبری ایران روز یکشنبه ٧ اسفند ۱۴۰۱، گزارش کردند که  دیپلمات‌های دولت قبلی افغانستان سفارت این کشور در تهران را تخلیه کرده‌اند و قرار است این محل روز دوشنبه رسماً به نماینده‌ی حکومت طالبان واگذار شود.

وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی هفته گذشته به کارمندان سفارت افغانستان در تهران اعلام کرد که این محل به‌زودی در اختیار نماینده‌ی معرفی‌شده از سوی طالبان قرار می‌گیرد، اما سرپرست سفارت و شمار زیادی از کارمندان گفتند حاضر به همکاری با طالبان نیستند.

وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه اعلام کرد که موضوع تحویل و تحول سفارت افغانستان در تهران، «امری داخلی (مربوط به این کشور) بوده و به هیچ عنوان وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران به موضوع مزبور، ورود نکرده است».

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان پیش‌تر تحویل سفارت افغانستان در تهران به نماینده‌ی «گروهی که حاکمیت آنان بر افغانستان نامشروع است» را خلاف عرف دیپلماتیک اعلام کرده بود.

روزنامه‌ی جمهوری اسلامی در شماره‌ی روز دوشنبه‌ی خود از واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان انتقاد کرد.

این روزنامه نوشته است: «تحویل دادن سفارت به یک گروه نامشروع و تروریستی علاوه بر مخاطرات امنیتی زیادی که دارد، به عنوان لکه‌ی سیاهی در پرونده‌ی روابط ایران و افغانستان ثبت خواهد شد».

به نوشته‌ی جمهوری اسلامی این تصمیم دولت «واکنش‌های زیادی را برانگیخته است و علاوه بر اصحاب رسانه و فعالان سیاسی داخل کشور، مردم افغانستان نیز از این تصمیم متعجب شده‌اند.»

جمهوری اسلامی افزوده است: «آنچه موجب تعجب ناظران سیاسی در داخل و خارج شده، این است که جمهوری اسلامی ایران، خواست یک گروه متکی به اسلحه که بدون انتخابات و بر اساس زد و بند با آمریکا بر افغانستان سلطه‌ی پیدا کرده و بعد از ۱۸ ماه هنوز هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته است را بر خواست مردم افغانستان که هرگز حاکمیت این گروه را به‌عنوان حکومت مشروع قبول نکرده ترجیح داده است.»

رسانه‌های افغان در روزهای اخیر با انتشار پیام‌هایی از زنان افغانستان، از جمهوری اسلامی خواسته بودند که با واگذاری سفارت این کشور، به طالبان رسمیت ندهد.

/ا.م