فرماندار اربیل: اماکن عمومی تا پایان ماه جاری میلادی باید تابلوها و منوهایشان را به زبان کوردی بنویسند

کنسول‌خانه‌ها و دفاتر شرکت‌های خارجی هم از این قاعده مسثنی نیستند

اربیل (کوردستان ۲۴)– در راستای اجرای فرمان اخیر نخست‌وزیر در موردتوجه بیشتر به زبان کوردی، فرماندار اربیل تأکید کرد که جوانب اجرایی این فرمان در پایتخت اقلیم کوردستان آغاز شده است.

"نبز عبدالواحد" فرماندار اربیل، روز دوشنبه ۱۵ اسفند  ۱۴۰۱، در گفتگو با برنامه‌ی خبری کوردستان۲۴ گفت که صاحبان شرکت‌ها و اماکن عمومی تا اول آوریل ( ماه آینده‌ی میلادی) فرصت دارند دستور دولت در خصوص اجرای فرمان نخست‌وزیر در مورد اهتمام دادن به زبانی کوردی را در تابلوها، بروشورها و منوی غذاخوری‌ها اجرا و رعایت کنند.

فرماندار پایتخت تصریح کرد که  ازاین‌پس باید تمام تابلوهای اماکن و منوهای هتل‌ها و غذاخوری‌ها به زبان کوردی باشند و پس از اتمام فرصت تعیین شده، دولت متخلفان را جریمه خواهد کرد.

وی افزود:  همچنین کلیه‌ی افراد خارجی که در کوردستان اشتغال دارند باید دوره‌های فراگیری زبان کوردی را سپری کنند.

امید خوشناو استاندار اربیل نیز روز ۶ اسفند طی نشستی با طرف‌های ذی‌ربط در محل استانداری، در این مورد گفت که در فرمان نخست‌وزیر آمده است که تابلوهای همه‌ی موسسات دولتی و غیردولتی، سازمان‌های خارجی و کنسول‌خانه‌ها در اقلیم کوردستان باید با زبان و رسم‌الخط کوردی باشند. 

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان روز سه‌شنبه ٢ اسفند، همزمان با روز زبان مادری، ضمن تبریک این مناسبت، وزارتخانه‌های آموزش عالی و تحقیات علمی و آموزش‌وپرورش را مأمور کرد که ضمن هماهنگی با "فرهنگستان زبان کوردی" و متخصصان این حوزه برنامه‌ی جامعی را برای آموزش خارجی‌های مقیم اقلیم کوردستان تدوین نمایند و دستور داد که باید از این تابلوهای امکان عمومی شرکت‌های خارجی و کنسولگری‌ها و همچنین منوها و بروشورهای هتل‌ها و غذاخوری‌ها باید در اقلیم کوردستان به زبان کوردی باشند.

/ا.م