نخست‌وزیران اقلیم کوردستان و عراق فدرال توافق‌نامه‌ی ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان را امضا کردند

مسرور بارزانی روز سه‌شنبه به‌منظور امضای این توافق راهی بغداد شد

اربیل (کوردستان ۲۴)- مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان می‌گوید: توافق اربیل و بغداد مبنای حل‌وفصل مشکلات باقی‌مانده بین اقلیم کوردستان و عراق خواهد بود و به تصویب بودجه و لوایح نفت و گاز در مجلس نمایندگان عراق منجر خواهد شد و تصریح کرد کە "به نظر من اجرای منظم این توافقنامه می‌تواند مبنایی باشد تا در تدوین قانون نفت و گاز از آن استفاده کنیم.

مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کوردستان روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در بغداد در پی دیدار با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق فدرال و امضای توافق میان دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق، در کنفرانسی خبری مشترک با وی گفت که "توافق میان اربیل و بغداد برای همه‌ی عراقی‌ها مهم است از نخست‌وزیر عراق بە این مناسبت تقدیر می‌کنم و می‌خواهم این توافق مهم را به همه‌ی مردم عراق و اقلیم کوردستان تبریک بگویم. به نظر من اگر این توافق‌نامه به‌درستی اجرا شود، می‌تواند مبنایی برای تصویب بودجه و لوایح نفت و گاز در مجلس نمایندگان عراق باشد.

به گفته‌ی مسرور بارزانی، پس از توقف صادرات نفت از اقلیم کوردستان، نه‌تنها مردم اقلیم کوردستان، بلکه همه‌ی مردم عراق آسیب دیده‌اند. اکنون صادرات دوباره‌ی نفت اقلیم کوردستان به درآمدی بیشتر برای همه‌ی مردم عراق منجر خواهد شد و همه از آن سودمند خواهند بود.

نخست‌وزیر گفت "من می‌خواهم به همه اطمینان دهم که هدف ما از ابتدا دستیابی به یک توافق خوب بین دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان بود، بدون اینکه از هیچ کدام از حقوق اساسی‌مان بر طبق قانون اساسی صرف‌نظر کنیم. اما این توافق روابط بین دولت اقلیم و عراق را تقویت خواهد کرد و موجب تصویب قوانین دیگر بر طبق قانون اساسی خواهد شد. 

مسرور بارزانی، در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: می‌خواهم از اعتماد و حمایت مستمر پرزیدنت بارزانی به خاطر این‌همه اعتمادی که به ما داشت  و همچنین از حمایت مستمر رئیس اقلیم کوردستان، از همه‌ی عزیزانی که در این فرایند ایفای نقش کردند و از هیئت نمایندگی دولت اقلیم کوردستان به دلیل تلاش‌های فشرده آنها برای پایان دادن به این مذاکرات به نفع همه‌ی عراقی‌ها تشکر کنم.

مسرور بارزانی خاطرنشان کرد: مطمئن هستم که این بار با حضور نخست‌وزیر، این توافق به همان شکلی که هست اجرایی می. شود. امیدوارم تیم‌های تعیین شده برای حل مسائل فنی این توافق، به تکمیل این روند سرعت ببخشند تا بیش از این به مردم کوردستان خسارت وارد نشود.

بارزانی با بیان اینکه توافق اربیل و بغداد یک توافق موقت است، گفت: همه اصول این توافق در قانون بودجه و پیش‌نویس قانون نفت و گاز منعکس خواهند شد. به همین خاطر به نظر من اجرای این توافق به‌طور دقیق می‌تواند به اساسی تبدیل شود تا بتوانیم برای آن از تهیه‌ی قانون نفت و گاز هم استفاده بکنیم. 

نخست‌وزیر گفت: تعهدی که همه‌ی ما نشان می‌دهیم تضمین می‌کند که این توافق همان‌طور که هست اجرا می‌شود. من مطمئن هستم که این شروع بهتری برای همه همکاری‌ها و فعالیت‌ها خواهد بود. چنانکه جناب نخست‌وزیر گفتند، ازاین‌پس دیگر در مورد مشکلات صحبت نمی‌کنیم، بلکه از فرصت‌هایی می‌گوییم که برای آینده میان اقلیم کوردستان و دولت فدرال وجود دارند و ما بتوانیم در گام نخست همکاری و هماهنگی بیشتری را در جهت منافع مردم عراق داشت باشیم که انشاءلله پیروزی برای مردم عراق است.

نخست‌وزیر مسرور بارزانی گفت: بار دیگر می‌خواهم به نخست‌وزیر محمد شیاع السودانی تقدیر کنم که به‌عنوان  نخست‌وزیر همه‌ی عراقی‌ها که منافع همه مردم عراق ازجمله منافع مردم اقلیم کوردستان مدنظر داشته است، یک بار دیگر از شما تشکر و قدردانی می‌کنم.

/ا.م