مقام نظامی کورد: یگان‌های وابسته به احزاب منحل شدند

"در یگان‌های جدید وزارت امور پیشمرگ ادغام شدند"
افسران نیروی پیشمرگ در مراسم فارغ التحصیلی در اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان، ١٥ ژانویه ٢٠٢٣ - عکس: خبرگزاری فرانسه
افسران نیروی پیشمرگ در مراسم فارغ التحصیلی در اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان، ١٥ ژانویه ٢٠٢٣ - عکس: خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤) – نماینده دولت اقلیم کوردستان در فرماندهی عملیات مشترک عراق، از منحل شدن یگان‌های وابسته به احزاب و ادغام آن‌ها در یگان‌های جدید وزارت امور پیشمرگ اقلیم کوردستان، خبر داد.

عبدالخالق طلعت، نماینده دولت اقلیم کوردستان در فرماندهی عملیات مشترک عراق، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی کوردستان٢٤، اعلام کرد که یگان‌های ٧٠ و ٨٠ نیروی پیشمرگ اقلیم کوردستان که پیش از این وابسته به احزاب بودند، در چارچوب اجرای برنامه اصلاحات در وزارت امور پیشمرگ، به طور کامل منحل شده‌اند.

وزارت امور پیشمرگ در اوایل آوریل از تشکیل دو یگان‌ بزرگ نظامی خبر داد که نیروهای اصلی اقلیم کوردستان را شامل می‌شود.

عبدالخالق طلعت، افزود که تمامی نیروهای یگان‌های منحل شده ٧٠ و ٨٠ تحت فرماندهی یگان‌های جدید خواهند بود که از ١٢٠٠ نفر تشکیل شده‌اند و وابسته به وزارت امور پیشمرگ هستند.

او همچنین تاکید کرد که یگان‌های جدید هیچ گونه وابستگی حزبی ندارند.

یگان‌های٧٠ و ٨٠ به دو حزب سیاسی عمده اقلیم کوردستان، وابسته بودند: یگان ٧٠ به اتحادیه میهنی کوردستان و یگان ٨٠ به پارت دموکرات کوردستان وابسته بودند.

مقامات دولت اقلیم کوردستان بارها تاکید کرده‌اند که همبستگی و سازماندهی پیشرفته نیروهای پیشمرگ، از اولویت‌های برنامه اصلاحات کابینه نهم است.

ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، به ویژه آمریکا، انگلیس، آلمان و هلند از برنامه اصلاحات در وزارت امور پیشمرگ حمایت می‌کنند، این ائتلاف در جنگ با داعش از حامیان اصلی نیروی پیشمرگ اقلیم کوردستان بوده است.

در جنگ سه ساله با داعش که از تابستان ٢٠١٤ آغاز شد، نزدیک به ٢ هزار پیشمرگ کوردستان شهید و بیش از ٩ هزار پیشمرگ مجروح شده‌اند.

ب.ن