دادگاه فدرالی شکایت نماینده الصادقون علیه اقلیم کوردستان را مردود دانست

"تصمیم‌گیری دربارە آن خارج از صلاحیت دادگاه فدرالی است"
دادگاه فدرالی عراق
دادگاه فدرالی عراق

اربیل (کوردستان٢٤) – دادگاه فدرالی عراق، تصمیم‌گیری دربارە شکایت یک نماینده شیعه علیه اقلیم کوردستان را خارج از صلاحیت خود دانست.

یک منبع آگاه به رسانه‌های عراقی اعلام کرده که دادگاه فدرالی عراق، شکایت یک عضو مجلس نمایندگان این کشور علیه توافق بین اقلیم کوردستان و دولت فدرال برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم را مردود دانسته است.

در توافق بین اقلیم کوردستان و دولت فدرال برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم که توسط مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق فدرال، امضا شده است، تاکید شده که درآمد حاصل از فروش نفت اقلیم به یک حساب بانکی واریز می‌شود که اختیار آن در دست نخست وزیر اقلیم خواهد بود و دولت عراق بر آن نظارت خواهد داشت.

عدی عواد، نماینده فراکسیون الصادقون وابسته به عصائب اهل حق، در شکایتی از دادگاه فدرالی عراق خواسته بود که باز کردن حساب یاد شده را غیرقانونی اعلام کند.

دادگاه فدرالی عراق، تصمیمگیری دربارە آن را خارج از صلاحیت خود دانسته و شکایت را مردود به شمار آورده است.

با صدور حکم دادگاه پاریس درباره نقض قرارداد صادرات نفت با عراق از سوی ترکیه، صادرات نفت اقلیم کوردستان متوقف شد، اما دولت اقلیم و دولت فدرال عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم، توافقی امضا کردند که بر پایه آن نفت اقلیم کوردستان از طریق بندر جهان ترکیه و از سوی شرکت بازاریابی نفت عراق- سومو به فروش می‌رسد و درآمد آن به یک حساب بانکی ویژه که اختیار آن در دست نخست وزیر اقلیم کوردستان خواهد بود، واریز می‌شود.

ب.ن