در اقلیم کوردستان مراکز رسمی خرید و فروش سلاح ایجاد می‌شوند

"با هدف جمع‌آوری سلاح‌ غیرقانونی"
عکس؛ آرشیو
عکس؛ آرشیو

اربیل (کوردستان٢٤) – با هدف جمع‌آوری سلاح‌ غیرقانونی، در اقلیم کوردستان، مراکز رسمی خرید و فروش و تعمیر سلاح، ایجاد می‌شوند.

مدیریت پلیس گرمیان، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور اجرای فرمان نخست وزیر اقلیم کوردستان، برای جمع‌آوری سلاح‌ غیرقانونی، در آینده‌ نزدیک در همه استان‌ها و حوزه‌های مستقل اداری اقلیم کوردستان، به طور رسمی مراکز خرید و فروش و تعمیر سلاح، ایجاد می‌شوند.

همچنین به شهروندان اقلیم اطلاع داده که در صورت عدم ثبت قانونی سلاح خود، قادر به استفاده از خدمات آن مراکز نخواهند بود.

و نیز از کسانی که تا کنون سلاح خود را ثبت نکرده‌اند، خواسته است برای ثبت قانونی آن در مراکز جمع‌آوری سلاح، اقدام کنند.

مسرور بارزانی، نخست‌ وزیر اقلیم کوردستان، در سی‌ام ماه ژوئن سال گذشته، با صدور فرمانی، وزارت امور داخلی را مامور کرد که به جمع آوری سلاح غیرقانونی و بستن تمامی مراکز غیرقانونی خرید و فروش سلاح اقدام کند.

بر پایه فرمان یاد شده، کسانی که سلاح غیرقانونی نگهداری می‌کنند تا ٢١ جولای ٢٠٢٣ مهلت دارند که برای ثبت آن به مراکز جمع‌آوری سلاح مراجعه کنند.

پس از سقوط رژیم سابق عراق به رهبری صدام حسین، دیکتاتور معروف و فروپاشی ارتش آن، مردم در اقلیم کوردستان و سایر مناطق عراق، به انبارهای سلاح دسترسی پیدا کردند و شمار زیادی اسلحه در سطح شهرها در اختیار مردم غیرنظامی قرار گرفت. اتفاقی که به شکلی گسترده، استفاده از سلاح در تنش‌های اجتماعی و افزایش آمار قتل را به دنبال داشته است.

 کابینه نهم دولت اقلیم کوردستان، برای پایان دادن به چنین وضعیتی، کارزار جمع‌آوری سلاح‌ غیرقانونی را آغاز کرده است.

ب.ن