نخست وزیر بلژیک به کوردستان٢٤: خروج روسیه از توافق غلات بر کشورهای فقیر تاثیر می‌گذارد

"تاثیری بر قیمت مواد غذایی در اروپا نخواهد داشت"
الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک
الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک

اربیل (کوردستان٢٤) – نخست وزیر بلژیک، می‌گوید که خروج روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین، تاثیری بر قیمت مواد غذایی در اروپا نخواهد داشت.

الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک، امروز دوشنبه در مصاحبه با گزارشگر کوردستان٢٤ در بروکسل، درباره خروج روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین، اظهار داشت که چنین اتفاقی بر کشورهای بسیار فقیر، تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خروج روسیه از توافق یاد شده، تاثیری بر قیمت مواد غذایی در اروپا نخواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که خروج آن کشور موقتی باشد و صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه از سر گرفته شود.

الکساندر دی کرو، تاکید کرد که توافق صادرات غلات ثابت کرده است که طرف‌ها می‌توانند برای کاهش تاثیرات بحران بر جهان، با هم تلاش کنند.

او همچنین تلاش‌های آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را برای انجام توافق ارج نهاد و گفت که بایستی به آن احترام گذاشته شود.

با آغاز جنگ اوکراین، صادرات غلات آن کشور که بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های جهان را تامین می‌کند متوقف شد، اما در ماه جولای ٢٠٢٢، روسیه و اوکراین، ترکیه و سازمان ملل، طی امضای توافقی صادرات غلات اوکراین را به حالت عادی باز گرداندند.

تاریخ توافق امروز به پایان رسید و مقامات روسی، اعلام کرده‌اند که حاضر به تمدید آن نیستند.

ب.ن