متیو میلر: مانع‌تراشی برای اجرای توافق عادیسازی شنگال قابل قبول نیست

"آمریکا به حمایت از کوردهای ایزدی متعهد است"
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

اربیل (کوردستان٢٤) – سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، می‌گوید که سهل‌انگاری در اجرای توافق عادیسازی اوضاع شنگال و مانع‌تراشی پیش روی آن، قابل قبول نیست.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه اول اوت، در یک کنفرانس رسانه‌ای، نسل‌کشی کوردهای ایزدی توسط گروه دولت اسلامی – داعش در سال ٢٠١٤ را مورد توجه قرار داد و گفت که ایالات متحده به حمایت از کوردهای ایزدی و دیگر جوامع عراق که مورد حمله داعش قرار گرفته‌اند، متعهد است.

وی تاکید کرد که با دولت عراق در جهت تحقق عدالت و مسئولیت‌پذیری همکاری خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به توافق عادیسازی اوضاع شنگال اشاره کرد و گفت:" سهل‌انگاری در اجرای آن و مانع‌تراشی پیش روی اجرای آن قابل قبول نیست. اجرای توافق برای تقویت حاکمیت عراق مهم است. سفیر آمریکا در عراق با مقامات بغداد و اربیل ارتباط برقرار کرده و از آنها خواسته است که از طریق همکاری با جامعه شنگال و رهبران ایزدی و انتصاب فرماندار برای آن شهر، هر چه سریعتر از موانع پیش روی اجرای توافق عبور کنند".

شهر شنگال در سال ٢٠١٤ مورد تهاجم ویرانگر گروه دولت اسلامی – داعش قرار گرفت، ایزدی‌های ساکن آن شهر نسل‌کشی شدند و بیش از ٢٠٠ هزار شنگالی آواره شدند. بر پایه آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت، در جریان جنگ علیه داعش، ٨٠ درصد زیرساخت شهری و ٧٠ درصد ساختمان‌های مسکونی شنگال از بین رفته‌اند.

دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق در اکتبر ٢٠٢٠ توافق عادیسازی اوضاع شنگال را امضا کردند که خروج شبه‌نظامیان غیر قانونی از شهر و زمینه‌سازی برای بازگشت آوارگان از مفاد آن بودند.

بر پایه گزارش سازمان حقوق بشر، حضور گروه‌های شبه‌نظامی در شنگال، روند بازسازی آن شهر را متوقف کرده است و به دلیل اختلافات آنها بر سر چگونگی مدیریت شهر، روند باسازی متوقف شده است.

توافق عادیسازی اوضاع شنگال تاکنون اجرایی نشده است و شبه‌نظامیان هنوز در آن شهر حضور دارند.

دولت اقلیم، دولت فدرال عراق را به تعلل و سهل‌انگاری در اجرای توافق متهم کرده است.

ب.ن