وزیر امور مهاجرت عراق: حدود ٣٠٠ آواره ایزدی به شنگال باز گشتند

"هنوز صدها هزار ایزدی در آوارگی به سر می‌برند"
"در حال ثبت‌نام آوارگانی هستیم که حاضر به بازگشت به شنگال شده‌اند"
"در حال ثبت‌نام آوارگانی هستیم که حاضر به بازگشت به شنگال شده‌اند"

اربیل (کوردستان٢٤) – وزیر امور مهاجرت عراق، بازگشت حدود سیصد آواره ایزدی به شنگال را اعلام کرد، در حالیکه بر پایه گزارش سازمان حقوق بشر، هنوز صدها هزار ایزدی اهل شنگال آواره هستند.

ایوان جابرو فائق، وزیر امور مهاجرت عراق، روز جمعه ١١ اوت، اعلام کرد که با همکاری دولت اقلیم کوردستان تعداد ٢٩٣ آواره ایزدی به شنگال، زادگاه خود باز گشته‌اند.

وی افزود که کارمندان وزارت متبوع را مامور کرده که نیازمندی‌های آوارگان بازگشته به شنگال را تامین کنند تا در اسرع وقت و بە طور مطلوب، اسکان داده شوند.

همچنین تاکید کرد که در هماهنگی با سازمان بین‌المللی مهاجرت، در حال ثبت‌نام آوارگانی هستند که حاضر به بازگشت به شنگال شده‌اند.

این در حالی است که شمار زیادی از آوارگان ایزدی به علت عدم باسازی مناطق خود که در جنگ علیه داعش ویران شده‌اند، و از امکانات ابتدایی برای زندگی برخوردار نیستند، حاضر به بازگشت به زادگاهشان نیستند و ماندن در اردوگا‌ه‌ها را به زندگی در مناطق ویران شده ترجیح می‌دهند.

وزیر امور مهاجرت عراق، پیش از این نیز از بازگشت ١٠٠ آواره ایزدی به شنگال خبر داده است.

به تازگی برخی گزارش‌ها از بازگشت چند صد تن از آوارگان به شنگال سخن به میان آورده‌اند، در حالیکه بر پایه گزارش سازمان حقوق بشر، پس از یورش داعش به شنگال در سال ٢٠١٤، بیش از ٢٠٠ هزار شنگالی در آوارگی به سر می‌برند.

کارشناسان سیاسی، حضور گروه‌های شبه‌نظامی در شنگال را مانع بازگشت آوارگان می‌دانند و مدیر آموزش و پرورش آن شهر، طی اظهاراتی رسانه‌ای اعلام کرده است که در شنگال ١٢ گروه شبه‌نظامی حضور دارند.

گزارش سازمان حقوق بشر نیز خاطرنشان کرده که حضور گروه‌های شبه‌نظامی در شنگال، روند بازسازی آن شهر را متوقف کرده است و به دلیل اختلافات آنها بر سر چگونگی مدیریت شهر، روند باسازی متوقف شده است.

بر پایه آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت در سال‌های ٢٠١٤ تا ٢٠١٧ و در جریان جنگ علیه داعش، ٨٠ درصد زیرساخت شهری و ٧٠ درصد ساختمان‌های مسکونی شنگال از بین رفته‌اند.

دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق در اکتبر ٢٠٢٠ توافق عادیسازی اوضاع شنگال را امضا کردند که خروج شبه‌نظامیان غیر قانونی از شهر و زمینه‌سازی برای بازگشت آوارگان از مفاد آن بودند.

توافق عادیسازی اوضاع شنگال تاکنون اجرایی نشده است و شبه‌نظامیان هنوز در آن شهر حضور دارند.

دولت اقلیم، دولت فدرال عراق را به تعلل و سهل‌انگاری در اجرای توافق متهم کرده است.

ب.ن