اتحادیه اروپا: توافق عادیسازی اوضاع شنگال را اجرا کنید

"ایجاد شرایط باثبات در شنگال دشوار به نظر می‌رسد، اما بسیار مهم است"
"٨٠ درصد زیرساخت شهری و ٧٠ درصد ساختمان‌های مسکونی شنگال از بین رفته‌اند"
"٨٠ درصد زیرساخت شهری و ٧٠ درصد ساختمان‌های مسکونی شنگال از بین رفته‌اند"

اربیل (کوردستان٢٤) – اتحادیه اروپا خواستار اجرای توافق عادیسازی اوضاع شنگال از سوی دولت عراق فدرال و دولت اقلیم کوردستان شد.

همزمان با نهمین سالگرد نسل‌کشی کوردهای ایزدی توسط داعش، اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه سوم اوت، با انتشار بیانیه‌ای از دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان خواست که توافق عادیسازی اوضاع شنگال را اجرایی کنند.

ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند، در توییتی اعلام کرد:" انتشار بیانیه امروز اتحادیه اروپا، به دنبال ابتکار هلند، حمایت ما از حقوق و حمایت از جامعه ایزدی را تایید کرد. ما همچنین متعهد به پاسخگویی در خصوص جنایاتی هستیم که آنها متحمل شدند".

از طرفی دیگر جاکو بیراندز، سرکنسول هلند در اربیل، روز پنجشنبه، در جریان کنفرانسی که توسط سازمان ایزدا، ویژه امور ایزدیان برگزار شد، در سخنانی تاکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در بیانیه خود وضعیت بحرانی پیش روی جامعه ایزدی را مورد توجه قرار داده‌اند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است:"ایجاد شرایط باثبات در شنگال دشوار به نظر می‌رسد، اما بسیار مهم است".

همچنین انتصاب فرماندار برای شنگال را که از مفاد توافق عادیسازی اوضاع آن شهر است، "گامی مهم" در جهت تحقق سایر مفاد توافق دانسته است.

دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال عراق در اکتبر ٢٠٢٠ توافق عادیسازی اوضاع شنگال را امضا کردند که خروج شبه‌نظامیان غیر قانونی از آن شهر و زمینه‌سازی برای بازگشت آوارگان از مفاد آن است.

توافق عادیسازی اوضاع شنگال تاکنون اجرایی نشده است و شبه‌نظامیان هنوز در آن شهر حضور دارند.

دولت اقلیم، دولت فدرال عراق را به تعلل و سهل‌انگاری در اجرای توافق متهم کرده است.

"روند باسازی شنگال به دلیل اختلافات سیاسی بر سر چگونگی مدیریت شهر، متوقف شده است"

سازمان جهانی حقوق بشر، در ماه ژوئن سال جاری با انتشار گزارشی اعلام کرد که روند باسازی شنگال به دلیل اختلافات سیاسی بر سر چگونگی مدیریت شهر، متوقف شده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود همه طرف‌های درگیر را تشویق کرده است تا با سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی برای رسیدگی به چالش‌های مهم جامعه ایزدی همکاری کنند.

در سوم اوت ٢٠١٤ ستیزه‌جویان گروه دولت اسلامی – داعش، حمله گسترده‌ای را علیه شهر شنگال، مرکز کوردهای پیرو دین ایزدی، آغاز کردند که در نتیجه آن بیش از پنج هزار کورد ایزدی جان خود را از دست دادند و حدود دو هزار ٧٤٥ کودک ایزدی بی‌سرپرست شدند.

حمله داعشی‌ها، آواره شدن بیش از ٣٢٥ هزار کورد ایزدی را در پی داشت. داعشی‌ها همچنین شش هزار و ٤١٧ کورد ایزدی را ربودند که تاکنون سرنوشت دو هزار ٦٩٣ نفر از آنان نامعلوم است.

تاکنون ٨٥ گور دسته‌جمعی کوردهای ایزدی که توسط داعش قتل عام شده‌، در اطراف شنگال پیدا شده‌اند.

بر پایه آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت، در جریان جنگ علیه داعش، ٨٠ درصد زیرساخت شهری و ٧٠ درصد ساختمان‌های مسکونی شنگال از بین رفته‌اند.

تعدادی از کشورهای اروپایی کشتار کوردهای ایزدی‌ را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته‌اند.

ب.ن