هیئت دولت اقلیم کوردستان به ریاست مسرور بارزانی به موضوع لایحه‌ی نفت و گاز عراق پرداخت

"آیین‌نامه‌ی صندوق مراقبت و صلاحیت افراد دارای معلولیت و کوتاه‌قدان" محور دوم نشست هیئت دولت را به خود اختصاص داد
نشست هیئت دولت اقلیم کوردستان به ریاست مسرور بارزانی
نشست هیئت دولت اقلیم کوردستان به ریاست مسرور بارزانی

اربیل (کوردستان ۲۴)– نشست عادی هیئت دولت اقلیم کوردستان روز چهارشنبه ١٨ مرداد ۱۴۰۲ به ریاست نخست‌وزیر مسرور بارزانی و با حضور قباد طالبانی معاون نخست‌وزیر دیگر اعضای کابینه برگزار سد.

نتایج سفر هیئت دولت اقلیم کوردستان به بغداد محور اول نشست هیئت دولت اقلیم کوردستان را به خود اختصاص داد که در آن به تهیه‌ی پیش‌نویس لایحه‌ی نفت و گاز فدرال به‌صورت مشترک بین دولت فدرال و دولت اقلیم کوردستان بر طبق مواد قانون اساسی عراق فدرال پرداخته شد.

مسرور بارزانی در این مورد تأکید کرد که باید مواد قانون اساسی به مبنای تدوین قانون نفت و گاز در سطح فدرال عراق، تدوین و تصویب بشود و همان‌طور که در قانون اساسی عراق به‌صراحت بیان شده است باید منعکس کننده‌ی اصول قانون اساسی مورد رضایت اقلیم کوردستان و استان‌های تولیدکننده‌ی نفت باشد.

نخست‌وزیر تأکید کرد که توافق‌نامه‌های امضاشده بین اقلیم کوردستان و دولت فدرال در مورد حقوق اساسی اقلیم کوردستان باید رعایت شود.

هیئت دولت بر اهمیت وجود قانون نفت و گاز در سطح عراق، مشروط بر اینکه مطابق با اصول تنظیم این بخش و نظام فدرال عراق که در قانون اساسی آمده باشد، تأکید کرد.

در محور دوم این نشست، کویستان محمد، وزیر کار و امور اجتماعی، پیش‌نویس "آیین‌نامه‌ی صندوق مراقبت و صلاحیت افراد دارای معلولیت و کوتاه‌قدان" تهیه شده در پرتو قانون شماره ۲۲ قانون اساسی را ارائه کرد. عواید حاصل از این حوزه باید برای ارائه‌ی خدمات لازم به افراد دارای معلولیت و کوتاه‌قدان از طریق مراقبت، توان‌بخشی و توسعه‌ی اجتماعی برای آنان و حمایت از آنان در تمامی زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و آموزشی هزینه شود. نمایندگان تشکل‌های معلولان، افراد دارای معلولیت و کوتاه‌قدان به نمایندگی از دستگاه‌های دولتی در مدیریت این صندوق تصمیم‌گیری خواهند کرد.

هیئت دولت این آیین‌نامه را پس از بحث و بررسی، به‌اتفاق آرا تصویب و وزارت کار و امور اجتماعی موظف شد با هماهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط نسبت به انجام دادن اقدامات لازم پس از اجرای آیین‌نامه اقدام کند.