ساموئل والبرگ: هیچ عاملی نمی‌تواند روابط دوستانه اربیل و واشنگتن را تغییر دهد

"روابط اقلیم کوردستان و آمریکا به دهه‌ها پیش برمی‌گردد"
ساموئل والبرگ، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا
ساموئل والبرگ، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا

اربیل (کوردستان٢٤) – سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا، روابط ایالات متحده و اقلیم کوردستان را "دوستانه" نامید و تاکید کرد که هیچ عاملی نمی‌تواند در آن تغییر ایجاد کند.

ساموئل والبرگ، سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا، در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با گزارشگر کوردستان٢٤ در نیویورک گفتگو کرد و روابط ایالات متحده و اقلیم کوردستان را مورد توجه قرار داد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا، اظهار داشت که روابط آمریکا با اقلیم کوردستان بر مبنای دوستی است.

وی تاکید کرد که روابط اقلیم کوردستان و آمریکا به دهه‌ها قبل و پیش از سال ١٩٩١ میلادی برمی‌گردد.

همچنین آنرا رابطه‌ای محکم و قوی توصیف و خاطرنشان کرد که هیچ عاملی نمی‌تواند در آن تغییر ایجاد کند. "ما بر مبنای روابط دوستانه‌ای که داریم از کوردها استقبال می‌کنیم".

آمریکا در سال ٢٠٠٧ دفتر نمایندگی خود را در اقلیم کوردستان گشود، و در سال ٢٠١١ به طور رسمی در پایتخت اقلیم، کنسولگری افتتاح کرد.

قرار است ساختمان جدید کنسولگری آمریکا که مساحت آن ٥١ هکتار اعلام شده، در ماه مارس ٢٠٢٤ در پایتخت اقلیم، افتتاح شود.

اقلیم کوردستان و آمریکا در سال ٢٠١٦ تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند، این تفاهم‌نامه در ٢١ سپتامبر ٢٠٢٢ تمدید شد.

بر پایه تفاهمنامه که بین وزارت امور پیشمرگ اقلیم کوردستان و وزارت دفاع آمریکا، امضا شده است، اقلیم کوردستان و ایالات متحده در راستای حفاظت از ارزش‌های عمومی و اصول دموکراسی، آزادی و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و جوامع کوردستان، در کنار هم خواهند ماند و ایالات متحده به حمایت از نیروهای پیشمرگ در نبرد با داعش و انجام اصلاحات در وزارت امور پیشمرگ ادامه خواهد داد.

 ب.ن