نماینده اقلیم کوردستان در فرانسه: در دو دهه گذشته موفقیت‌های بزرگ دیپلماسی داشته‌ایم

"فرانسه بدون در نظر گرفتن منافع با اقلیم کوردستان همکاری کرده است"
علی دوله‌مری، نماینده دولت اقلیم کوردستان در فرانسه
علی دوله‌مری، نماینده دولت اقلیم کوردستان در فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤) – نماینده دولت اقلیم کوردستان در فرانسه، تاکید کرد که اقلیم در دو دهه گذشته توانسته است در عرصه دیپلماسی، موفقیت‌های بزرگ به دست آورد.

علی دوله‌مری، نماینده دولت اقلیم کوردستان در فرانسه، امروز یکشنبه در همایش (هفته دیپلماسی کوردستان) که در اربیل، پایتخت اقلیم برگزار شد، در سخنانی به بررسی روابط اقلیم کوردستان و فرانسه پرداخت و اظهار داشت که اربیل و پاریس یک رابطه تاریخی دارند و ارزش‌هایی همچون حقوق بشر، حمایت از پناهندگان، همزیستی مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، اقلیم و فرانسه را به هم پیوند داده‌اند.

وی افزود که هم دولت و هم مردم فرانسه، از مسئله مشروع کورد حمایت می‌کنند.

و نیز یادآور شد که در جریان جنگ داعش، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور وقت فرانسه، تنها رئیس جمهوری بود که به اقلیم کوردستان سفر و با نیروی پیشمرگ، به عنوان یک نیروی نقش آفرین، دیدار کرد.

آقای دوله‌مری، تاکید کرد که فرانسه تنها کشوری است بدون در نظر گرفتن منافع به ویژه در دوره‌های دشوار با اقلیم کوردستان، همکاری کرده است.

همچنین خاطرنشان کرد:"کیان سیاسی اقلیم کوردستان، به پیشنهاد فرانسوا میتران، رئیس جمهور پیشین فرانسه تاسیس شده است".

نماینده دولت اقلیم کوردستان در فرانسه، با بیان اینکه فرانسه در تمامی بیان‌نامه‌هایش تاکید کرده است که عراق باید حقوق قانونی اقلیم کوردستان را ادا کند، گفت:" اقلیم کوردستان از سال ٢٠٠٥ توانسته است در عرصه دیپلماسی، موفقیت‌های بزرگ به دست آورد".

همایش (هفته دیپلماسی کوردستان)، با همکاری دانشگاه صلاح‌الدین و نمایندگی دولت اقلیم کوردستان در فرانسه، برگزار شده و در آن دیپلمات‌های کورد و اساتید دانشگاه، به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

قرار است نشست‌های آتی این همایش، در روزهای آینده در دانشگاه‌‌های سلیمانیه، دهوک و حلبچه، برگزار شوند.

ب.ن