سخنگوی دولت: کابینه نهم به اجرای طرح‌های خود برای حفاظت از منابع آبی و تامین آب سالم ادامه می‌دهد

"آب در اولویت‌ برنامه‌های کابینه نهم دولت اقلیم کوردستان قرار گرفته است"
پیشوا هوارمانی، سخنگوی دولت اقلیم کوردستان
پیشوا هوارمانی، سخنگوی دولت اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – سخنگوی دولت اقلیم کوردستان، می‌گوید که بحث آب در اولویت‌های کابینه نهم دولت اقلیم قرار دارد و دولت به اجرای طرح‌های خود برای حفاظت از منابع آبی و تامین آب سالم برای شهروندان ادامه خواهد داد.

پیشوا هوارمانی، سخنگوی دولت اقلیم کوردستان، امروز سه‌شنبه ١٢ دسامبر، اعلام کرد که دولت بحث آب را در اولویت‌های کار خود قرار داده و در همین راستا احداث ١٨ سد و آب‌انبار روباز در اقلیم کوردستان، با هزینه ٩٢ میلیون دلار به مرحله تکمیلی رسیده است و ١٣ سد و آب‌انبار دیگر نیز با هزینه ٤٢٠ میلیون دلار در دست احداث هستند و ظرفیت هر سد را تقریبا ٢٠٠ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

وی، با بیان اینکه ١١٠ طرح مخازن روباز در مناطق مختلف اقلیم کوردستان تکمیل شده‌اند، تاکید کرد که در بخش‌های گردشگری، کشاورزی، باغداری و دامپروری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

و در ادامه گفت که در حال حاضر ٤٠ طرح در دست اجرا هستند و ٧١ طرح نیز توسط اداره کل منابع آب پیشنهاد شده است.

هوارمانی، یادآور شد که دولت اقلیم کوردستان روی ٨٩ طرح آبیاری دیگر، کار کرده است.

همچنین تولید روزانه آب آشامیدنی در اقلیم کوردستان را ٢.٩ میلیون لیتر اعلام کرد که از طریق حدود ٢٠ منبع، پنج هزار حلقه چاه، ٨٥٠ چشمه و ٤٠ کمپکت تامین می‌شود.

و با بیان اینکه در اقلیم کوردستان یک میلیون و ٨٠٠ هزار نفر در روز ٥٠٠ لیتر آب دریافت می‌کنند، گفت که این رقم در کشورهای همسایه به ازای هر نفر ٢٥٠ لیتر است و دولت اقلیم کوردستان برای محدود کردن هدر رفتن آب پاک، طرحی را برای نصب کنتورهای هوشمند آب، راه‌اندازی کرده است.

هوارمانی، تصریح کرد که هزینه تولید آب آشامیدنی سالم بدون برق در چهار سال گذشته، ٤١٠ میلیون دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد که کابینه نهم دولت اقلیم کوردستان، به اجرای طرح‌های خود برای حفاظت از منابع آبی و تامین آب سالم برای شهروندان ادامه خواهد داد.

این در حالی است که با هزینه‌ای بالغ بر ١٦ میلیون دلار، ٧٤٤ طرح آبی دیگر برای احیای چشمه‌های کوردستان و انتقال آب‌های سطحی به آب‌های زیرزمینی آغاز شده‌اند.

ب.ن