بیش از ١٠ مرزبان ایرانی کشته شدند

ایران می‌گوید حمله "تروریستی" بوده است
پاسگاه مرزبانان در حین حمله - عکس: شبکه‌های اجتماعی
پاسگاه مرزبانان در حین حمله - عکس: شبکه‌های اجتماعی

اربیل (کوردستان٢٤) – یک مقام رسمی در ایران از کشته شدن شمار قابل توجهی از مرزبانان آن کشور در حمله به یک پاسگاه در استان سیستان و بلوچستان، خبر داد.

علیرضا مرحمتی، معاون سیاسی امنیتی استانداری سیستان بلوچستان ایران، به شبکه تلویزیونی دولتی آن کشور گفت که در حمله نیمه شب گذشته به پاسگاه مرزبانان در شهر راسک آن استان، ١١ نفر از نیروهای انتظامی کشته و شماری دیگر زخمی شده‌اند.

شبکه تلویزیونی دولت، گزارش داد که شماری از مهاجمان نیز در درگیری با نیروهای مرزبانی کشته شدند.

این حمله یکی از مرگبارترین حملات در سال‌های اخیر است که در منطقه نزدیک به مرز ایران با افغانستان و پاکستان، رخ می‌دهد.

در گزارش تلویزیونی آمده است که جیش العدل، گروه جهادی سنی، مسئولیت حمله را به عهده گرفته است. جیش العدل در سال ٢٠١٢ تشکیل شد و ایران از آن به عنوان گروه "تروریستی" نام می‌برد.

اعتراضات جامعه بلوچ و مسلمان سنی و فعالیت باندهای قاچاق مواد مخدر، دلایل ناآرامی در استان فقیرنشین سیستان و بلوچستان، دانسته می‌شوند که با افغانستان هم مرز است.

پیش از این نیز حملات مشابه در آن استان رخ داده‌اند، از جمله در ٢٣ ژوئیه که چهار پلیس در حین گشت زنی، کشته شدند.

این اتفاق دو هفته پس از آن رخ داد که دو پلیس و چهار مهاجم در یک درگیری در استان کشته شدند.

در ماه می نیز پنج مرزبان ایرانی در درگیری با یک گروه مسلح در سراوان در جنوب شرقی زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، کشته شدند.

رسانه های دولتی در آن زمان گزارش دادند که حمله توسط یک "گروهی تروریستی که به دنبال نفوذ به کشور بود" انجام شده است، اما اعضای آن "پس از جراحات وارده از صحنه گریختند".

در اواخر ماه مه، خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام پلیس، اعلام کرد که "نیروهای طالبان" به پاسگاه مرزبانان ایران در سیستان و بلوچستان، منطقه مورد مناقشه بر سر حقابه بین افغانستان و ایران، تیراندازی کرده‌اند.

زاهدان، یکی از معدود شهرهای سنی نشین در ایرانِ عمدتا شیعه است که به دلیل تجاوز به یک دختر نوجوان توسط یک افسر پلیس، صحنه اعتراضات مرگبار چند ماهه بوده است.

خبرگزاری فرانسه/ب.ن