کشاورزی گرمیان: هر سال در گرمیان ده‌ها هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود

"ضمن تامین نیاز داخلی به خارج هم صادر می‌شود"
یکی از مزارع سیب‌زمینی در اقلیم کوردستان
یکی از مزارع سیب‌زمینی در اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- مدیر اداره کشاورزی گرمیان، می‌گوید که هر سال در آن منطقه ده‌ها هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود و ضمن تامین نیاز داخلی به خارج هم صادر می‌شود.

اسماعیل احمد، مدیر اداره کشاورزی گرمیان، در مصاحبه با وبگاه اداره رسانه و اطلاع‌رسانی دولت اقلیم کوردستان، اظهار داشت که در منطقه گرمیان اقلیم کوردستان، "در فصل‌های بهار و پاییز، حدود ٦٢٥ هکتار زمین به کاشت سیب زمینی اختصاص پیدا می‌کند که سالانه ٣١ هزار تن محصول دارد و ضمن تامین نیاز داخلی به خارج هم صادر می‌شود."

در مدت چهار سال گذشته و در چارچوب اجرای سیاست‌های اقتصادی کابینه نهم دولت اقلیم، تولید سیب‌زمینی ٢٠٠ هزار تن افزایش پیدا کرده و به ٦٥٠ هزار تن رسیده است. درآمد آن ٥٠٠ میلیارد دلار برآورد شده است.

هاوکار احمد، یکی از کشاورزان گرمیان، می‌گوید که غالبا دو نوع سیب‌زمینی در منطقه گرمیان تولید می‌شود و روزانه ٥٠ تا ٦٠ تن برداشت دارند.

از ابتدای سال ٢٠٢٣ تا ماه اوت همان سال، ٦٥٠ هزار تن سیب‌زمینی در اقلیم کوردستان تولید شده است. ١٠٠ هزار تن نیاز داخلی را تامین کرده و مابقی صادر شده است.

هر سال در اقلیم کوردستان ٣٠ نوع سیب‌زمینی تولید می‌شود و از ١٠ نوع آن برای تولید چیپس استفاده می‌شود.

در نتیجه حمایت‌های کابینه نهم از افزایش تولیدات داخلی، علاوه بر سیب‌زمینی، تولید شمار دیگری از محصولات کشاورزی نیز به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده‌اند که ضمن تامین نیاز داخلی به خارج از میهن صادر می‌شوند.

ب.ن