یونامی و ریاست اقلیم کوردستان برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم را بررسی کردند

"در اسرع وقت"
عکس؛ آرشیو
عکس؛ آرشیو

اربیل (کوردستان٢٤)- مقام سازمان ملل متحد در عراق و دبیر دیوان ریاست اقلیم کوردستان، برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم در اسرع وقت را بررسی کردند.

هیئت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی)، امروز سه‌شنبه ٩ ژانویه با انتشار پیامی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس، از دیدار معاون نماینده ویژه سازمان ملل در عراق با دبیر دیوان ریاست اقلیم کوردستان خبر داد.

در پیام یونامی آمده است:"کلاودیو کوردون، معاون نماینده ویژه سازمان ملل در عراق، با فوزی حریری، دبیر دیوان ریاست اقلیم کوردستان، گام‌های آینده برای تسهیل برگزاری انتخابات پارلمانی کوردستان در اسرع وقت را بررسی کردند."

روز چهارشنبه ٣ ژانویه، عماد جمیل، مدیر دفتر رسانه‌ای کمیسیون عالی انتخابات عراق، به کوردستان٢٤ گفت به دلیل اینکه دادگاه فدرال عراق، نشست رسیدگی به شکایت در مورد سهم اقلیت‌ها از کرسی‌های پارلمان کوردستان را به روز ٢١ ژانویه موکول کرده است، کمیسیون دچار مشکل برنامه‌ریزی زمانی خواهد شد و قادر به برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین شده نخواهد بود.

وی افزود که به طور رسمی ریاست اقلیم کوردستان را از این موضوع مطلع کرده‌ و خواستار تعیین تاریخ دیگری برای برگزاری انتخابات شده‌اند.

پیش از این رئیس اقلیم کوردستان، ٢٥ فوریه ٢٠٢٤ را به عنوان روز برگزاری انتخابات دور ششم پارلمان کوردستان، اعلام کرده است.

با پایان دوره پنجم پارلمان کوردستان، به دلیل اختلاف جریان‌های سیاسی بر سر نظام انتخاباتی، امکان برگزاری انتخابات دور ششم فراهم نشد و پارلمان تمدید دوره پنجم را به مدت ١٢ ماه تصویب کرد. اما دادگاه فدرال عراق با صدور حکمی، تمدید دوره پنجم پارلمان کوردستان را غیرقانونی اعلام کرد.

به این ترتیب تصمیم گرفته شد برای جلوگیری از ایجاد خلاء قانونی، تاریخ برگزاری انتخابات معین و انتخابات برگزار شود.

باید هر چهار سال یکبار انتخابات پارلمانی اقلیم کوردستان برای انتخاب ١١١ نماینده برگزار شود. این انتخابات اولین بار در سال ١٩٩٢ و آخرین بار در سال ٢٠١٨ برگزار شد.

پیش از این کمیسیون عالی انتخابات اعلام کرده است که در اقلیم کوردستان ٣.٦ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

ب.ن