بیگرد طالبانی: امسال احداث سدهای راهبردی در اقلیم کوردستان آغاز می‌شود

"در توافق با دولت فدرال"
بیگرد طالبانی، وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کوردستان
بیگرد طالبانی، وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کوردستان، از احداث سدهای راهبردی در اقلیم، در سال میلادی جاری خبر داد.

بیگرد طالبانی، وزیر کشاورزی و منابع آب اقلیم کوردستان، امروز پنجشنبه ٢٥ ژانویه، در یک کنفرانس خبری، اعلام کرد که با دولت فدرال به توافق رسیده‌اند چهار سد راهبردی در اقلیم کوردستان احداث کنند و در سال میلادی جاری احداث سدها آغاز می‌شود.

طالبانی، افزود که کابینه نهم به رغم بروز بحران‌ها، هشت سد متوسط احداث کرده و با احداث حوضچه‌های روباز به تلاش‌های خود برای ذخیر آب ادامه می‌دهد.

در اقلیم کوردستان ٢٣ سد وجود دارند که از آنها برای تولید برق، آبیاری، گردشگری و تامین برخی نیازمندی‌های دیگر استفاده می‌شود.

کابینه نهم دولت اقلیم کوردستان، هدف از احداث طرح‌ها را مقابله با خشکسالی، صرفه‌جویی در مصرف آب، حفاظت از منابع آب زیرزمینی، انبار کردن آب برای بخش‌های کشاورزی و گردشگری، حمایت از کشاورزان، ایجاد فرصت‌های شغلی، جلوگیری از وقوع سیلاب‌های ناگهانی و افزایش آب‌های زیرزمینی، اعلام کرده است.

هزینه روند تولید و توزیع آب و احیای شبکه‌های آبرسانی و همچنین هزینه سوخت برای حمل و نقل آب، بر اساس برآوردهای وزارت شهرداری‌ها به طور ماهانه، ٤٦ میلیارد دینار است.

در مجموع روزانه ٢ میلیون و ٧٨٤ هزار و ٦٠٦ متر مکعب آب پاک تولید و به شهروندان ارایه می‌شود.

ب.ن