کارشناس سیاسی: بیشتر سیاستمداران عراقی از فساد گسترده در این کشور سود می‌برند

"بخش بزرگی از احزاب شیعه از درآمدهای عراق برای افزایش قدرت خود استفاده می‌کنند"
معترض عراقی خواستار پاسخگویی مسئولان کشور به ثروت‌اندوزی نامشروع شده است
معترض عراقی خواستار پاسخگویی مسئولان کشور به ثروت‌اندوزی نامشروع شده است

اربیل (کوردستان٢٤)- یک کارشناس امور داخلی عراق، می‌گوید که بیشتر سیاستمداران عراقی از فساد گسترده در این کشور سود می‌برند و بخش بزرگی از احزاب شیعه از درآمدهای عراق برای افزایش قدرت خود استفاده می‌کنند.

محمد سعدالدین، نماینده سابق پارلمان کوردستان و کارشناس امور داخلی عراق، امروز سه‌شنبه ٣٠ ژانویه در مصاحبه با کوردستان٢٤، فساد در نظام سیاسی عراق و تاثیرات آن را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت که اکثر سیاستمداران عراقی از فساد گسترده در این کشور سود می‌برند و هیچ کس نمی‌تواند آنها را بازخواست کند.

وی افزود:"نظام سیاسی عراق فاسد است و احزاب سیاسی فقط برای منافع خود کار می‌کنند و شرایط به گونه‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند عاملان فساد را پاسخگو کند، زیرا اکثریت به فساد آلوده شده‌اند."

همچنین تاکید کرد:"بیشتر احزاب سیاسی از فساد رایج در عراق نفع می‌برند، بنابراین هیچکس نمی‌خواهد فساد پایان یابد. آنها از نفت و درآمدهای محلی به نفع خود استفاده می‌کنند و می‌بینیم که در شهرهای عراق پیشرفت و آبادانی صورت نمی‌گیرد... بخش بزرگی از احزاب شیعه از درآمدهای عراق برای افزایش قدرت شیعیان استفاده می‌کنند، بنابراین سطح خدمات و راه‌سازی در عراق بسیار ضعیف است."

این در حالی است که سال‌هاست عراق، به ویژه با اتکای بیش از ٩٤ درصد بودجه عمومی خود به فروش نفت، شاهد یک وضعیت نابسامان اقتصادی است.

عراق در ردیف فاسدترین کشورهای جهان طبقه‌بندی شده و در شاخص منتشر شده فساد توسط سازمان شفافیت بین‌الملل در سال ٢٠٢١، در بین ١٨٠ کشور جهان، در رتبه ١٥٧ قرار گرفته است.

دولت عراق وجود فساد در نهادهای خود را تصدیق می‌کند و با وجود تصویر تیره و تار از وضعیت عراق، نهادهای دولتی مرتبط با مبارزه با فساد به کار خود ادامه می‌دهند و آمار فساد را منتشر می‌کنند.

از اکتبر ٢٠١٩، مبارزه با فساد در اولویت مطالبات معترضان در شهرهای عراق بوده است.

ب.ن