حمایت اعضای شورای امنیت سازمان ملل از برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کوردستان در آینده نزدیک

"در بهار پیش رو و بدون تعویق برگزار شود"
نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوضاع عراق
نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوضاع عراق

اربیل (کوردستان٢٤)- اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کوردستان در آینده نزدیک، حمایت کردند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز سه‌شنبه ٦ فوریه درباره اوضاع عراق برگزار شد. موضوع برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کوردستان و پیامدهای به تعویق افتادن آن از سوی اعضای شورای امنیت مورد توجه قرار گرفت.

ناتالی استیوال، نماینده فرانسه در شورای امنیت در سخنانی گفت:"فرانسه امیدوار است که انتخابات پارلمانی اقلیم کوردستان در اسرع وقت برگزار شود و اربیل و بغداد گفت‌وگوها را در خصوص اختلافات بر سر نفت، درآمدها و امنیت از سر گیرند" همچنین ضمن محکوم کردن حمله موشکی ایران به اربیل آن را نقض حاکمیت عراق دانست و گفت "باید حملات متوقف شوند."

رابرت وود، نماینده آمریکا نیز اعلام کرد که کشورش از زمینه‌سازی سازمان ملل برای برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کوردستان در بهار پیش رو و "بدون تعویق"حمایت می‌کند. او حملات شبه‌نظامیان شیعه را نیز مورد توجه قرار داد و گفت که ثبات و امنیت عراق را تهدید می‌کنند.

برگزاری انتخابات دور ششم پارلمان کوردستان برای سومین بار به تعویق افتاده است.

با پایان دوره پنجم پارلمان کوردستان، به دلیل اختلاف جریان‌های سیاسی بر سر نظام انتخاباتی، امکان برگزاری انتخابات دور ششم فراهم نشد و پارلمان تمدید دوره پنجم را به مدت ١٢ ماه تصویب کرد. اما دادگاه فدرال عراق با صدور حکمی، تمدید دوره پنجم پارلمان کوردستان را غیرقانونی اعلام کرد.

به این ترتیب تصمیم گرفته شد برای جلوگیری از ایجاد خلاء قانونی، تاریخ برگزاری انتخابات معین و انتخابات برگزار شود.

رئیس اقلیم کوردستان، ٢٥ فوریه ٢٠٢٤ را به عنوان روز برگزاری انتخابات دور ششم پارلمان کوردستان اعلام کرد، اما مدیر دفتر رسانه‌ای کمیسیون عالی انتخابات عراق، در ٣ ژانویه اعلام کرد که به دلیل اینکه دادگاه فدرال عراق، نشست رسیدگی به شکایت در مورد سهم اقلیت‌ها از کرسی‌های پارلمان کوردستان را به روز ٢١ ژانویه موکول کرده است، کمیسیون دچار مشکل برنامه‌ریزی زمانی خواهد شد و قادر به برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین شده نخواهد بود.

باید هر چهار سال یک بار انتخابات پارلمانی اقلیم کوردستان برای انتخاب ١١١ نماینده برگزار شود. این انتخابات اولین بار در سال ١٩٩٢ و آخرین بار در سال ٢٠١٨ برگزار شد.

پیش از این کمیسیون عالی انتخابات اعلام کرده است که در اقلیم کوردستان ٣.٦ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

ب.ن