رسانه‌های آمریکا: واشنگتن در خاورمیانه به نفع سیاستهای ایران کار می‌کند

نیروهای عراقی با حمایت و با تجهیزات نظامی آمریکا به کردهایی که در جنگ علیه داعش در کنار آمریکا بودند حمله کرد.

K24 - اربیل

سیاستمداران و روشنفکران آمریکا با انتقاد از سیاست واشنگتن در قبال حمله شبه نظامیان حشد الشعبی مورد حمایت ایران به ملت کردستان گفته‌اند که سکوت آمریکا در خصوص این تحولات و حمایت از نیروهای عراقی و حشد الشعبی برای حمله به نیروهای پیشمرگه و اشغال شهر کرکوک به نفع سیاستهای ایران در عراق و منطقه است.

همچنین نگرانی خود را از به کار گیری تجهیزات نظامی آمریکا از سوی نیروهای عراقی علیه اقلیم کردستان اعلام کرده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از سیاستهای آمریکا در قبال اقلیم کردستان انتقاد کرده و نوشته است که ارتش عراق با حمایت و با تجهیزات نظامی آمریکا به کردهایی که در جنگ علیه داعش در کنار آمریکا بودند حمله کرد.

حمله شبه نظامیان وابسته به ایران و نیروهای عراقی به نیروهای پیشمرگه و اشغال کرکوک نگرانیهای بسیاری در آمریکا در پی داشته است.

جاشوای آی گلتزر مدیر سابق بخش ترور در شورای امنیت ملی آمریکا به نیویورک تایمز گفته است در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که از توافق اتمی خارج خواهد شد و دولت ایران را هم به حمایت از ترور متهم کرده است، اما حمایت وی از حمله حشد الشعبی و نیروهای عراقی به کرکوک مسخره‌آمیز دانسته است.

ماریا فانتاپی از «گروه عراق، بحران بین‌المللی» به روزنامه گفته است که هدف ایران از اعزام شبه نظامیان شیعه به مناطق مورد مناقشه، ایجاد اختلاف بین کردها و تحمیل حاکمیت تهران بر دولت عراق است.

نیوریورک تایمز همچنین نوشته است که قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران در عراق است و شبه نظامیان حشد الشعبی و نیروهای عراقی با حمایت بخشی از اتحادیه میهنی کردستان توانستند بدون هیچ مقاومتی کرکوک را کنترل کنند.

جون مک‌کین سناتور جمهوریخواه پیشتر با انتقاد از حمله شبه نظامیان حشد الشعبی و نیروهای عراقی به کرکوک گفته بود که نیروهای عراقی برای جنگ علیه داعش آموزش داده شده‌اند، نه برای حمله به نیروهای پیشمرگه.

شبه نظامیان وابسته به ایران در طوزخرماطو اموال مردم را غارت کردند و خانه و مغازه‌های آن را منفجر و به آتش کشیدند.

در پی حمله نیروهای عراقی و شبه‌ نظامیان به کرکوک و طوزخورماتو بیش از 150 هزار تن از شهروندان کرد به اربیل و سلیمانی آواره شدند.

نوزاد هادی استاندار اربیل گفته است که 84 هزار تن از ساکنین کرکوک و پردی (آلتون کوبری) به اربیل آواره شده‌اند.

نیروهای پیشمرگه روز جمعه حمله وسیع شبه نظامیان حشد الشعبی و نیروهای عراقی در پردی در شمال کرکوک درهم شکستند.

فرماندهان نظامی پیشمرگه گفته‌اند در این جنگ بیش از 150 تن از نیروهای مهاجم کشته و زخمی شدند.

همچنین دهها خودروی نظامی و هامر و یک تانک آبرامز ساخت آمریکا از سوی نیروهای پیشمرگه منهدم شدند.

CR