آمریکا و عربستان بر روابط ایران و عراق تأثیر نمی‌گذارند

همزمان با این اظهارات تحولاتی در روابط شیعیان عراق با کشورهای عربی رخ دادە است

K24- اربیل

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، روز دوشنبه ۲۳ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت که عراق به دنبال گسترش ارتباط خود با کشورهای عربی است و تلاش می‌کند رابطه‌ای «منطقی‌ و دو طرفه» و در راستای منافعش با این کشورها داشته باشد.

مسجدی گفت: روابط ایران با شیعیان عراق «جدی و استراتژیک» است و روابط آنان با کشورهای دیگر از جمله آمریکا، اروپا و عربستان سعودی را نباید «به معنای دور شدن آن‌ها از ایران تحلیل کرد» و «این تحلیل از پایه غلط است».

 سفیر ایرنا در عراق گفت: «ما با آمریکا مشکل داریم ولی این مشکل ما ارتباطی به عراقی‌ها ندارد و قرار نیست عراقی‌ها و شیعیان این کشور مانند ایران عمل کنند و بر اساس همین استدلال بگوییم که آنها چرا با آمریکا ارتباط دارند».

دو هفته پیش مقتدی صدر، رهبر جریان شیعی صدر در عراق، پس از ۱۱ سال، در سفری رسمی به عربستان سعودی با ولیعهد این کشور دیدار داشت و پس از این سفر، عربستان سعودی را «پدر پر قدرت» ملت‌های عرب که برای برقراری «صلح در منطقه تلاش می‌کند»، توصیف کرد.

 

  

مقتدی صدر همچنین روز ۲۰ مرداد در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفته بود، در انتخابات آتی عراق ممکن است با حیدر العبادی نخست‌وزیر و نیز عمار حکیم ائتلاف کند.

مقتدی صدر همچنین خواهان انحلال و یا ادغام سازمان شبە‌نظامی حشد شعبی در ارتش عراق شدە است.

درپی اظهارات صدر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرد که سخنان مقتدی صدر رهبر جریان شیعی صدر در عراق که در روزهای گذشته خواهان انحلال حشد الشعبی و پایان «دخالت ایران در امور عراق» شد، «شاید اشتباه ترجمه شده» یا در مورد آن «اطلاع‌رسانی نادرست» شده باشد.