وزیر خارجه ایران: با روسیه توافق کردیم در مذاکرات وین مانع ایجاد نکنند

"غربی‌ها به ما گفتند که با توجه به شروع جنگ اوکراین، حتی اگر در توافق به نقطه نهایی برسیم روسیه با توافق همراهی نخواهد کرد"
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران

اربیل (کوردستان ٢٤) - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که در جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در تهران سخنرانی می‌کرد، درباره رویکرد روسیه نسبت به مذاکرات هسته‌ای گفت: روسیه مانع توافق نیست.

به گزارش خبرگزاری "ایرنا"، امیرعبداللهیان افزود: غربی‌ها به ما گفتند که با توجه به شروع جنگ اوکراین، حتی اگر در توافق به نقطه نهایی برسیم روسیه با توافق همراهی نخواهد کرد. در تماس تلفنی که با آقای لاوروف داشتیم و در سفری که به مسکو داشتم، گفت‌وگوهای خیلی روشن و شفافی بین ما انجام شد و آقای لاوروف اعلام کرد و توافق ما با طرف روس این شد اگر در مذاکرات وین، هر زمانی که خطوط قرمز ما به صورت کامل رعایت شد و به نقطه توافق رسیدیم روسیه هیچ مانعی برای توافق نخواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه "مسیر دیپلماسی باز است" عنوان داشت: همچنین چند روز پیش در دیداری که با لاوروف در حاشیه سفر به چین داشتیم، ایشان بار دیگر تاکید کردند که اگر در مسیر پایانی توافق قرار گرفتیم روسیه از آن حمایت می‌کند و در دیدار با وزیر خارجه چین نیز چینی‌ها اعلام کردند که کاملا با نظرات ایران هماهنگ هستیم و اگر در نقطه پایانی این توافق قرار بگیریم از این توافق حمایت خواهیم کردیم.

وی مذاکره با آمریکا را "بدون نفع" برای ایران خواند و تصریح کرد: آمریکایی‌ها به صورت مستمر از ضرورت مذاکرات مستقیم با ایران صحبت می‌کنند و ما با بررسی‌های که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نفعی در مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم.