رئیس کمیته‌ی اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا جوبایدن را از سفر به عربستان بر حذر داشت

سفر به تعویق افتاده‌ی رئیس جمهور آمریکا قرار است در ماه ژوئیه همزمان با نشست اعضای شورای همکاری خلیج انجام شود
ََآدام شیف، رئیس کمیته‌ی اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا
ََآدام شیف، رئیس کمیته‌ی اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا

اربیل (کوردستان ۲۴)- آدام شیف رئیس کمیته‌ی اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و هم‌حزبی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا نباید برای دیار با محمد سلمان  ولیعهد عربستان به آن کشور سفر کند.

آدام شیف که از بانفوذترین اعضای حزب دمکرات در کنگره است، در برنامه‌ی "روبرو با ملت" در شبکه‌ی سی‌بی‌اس، به  رویداد قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، کسی است که با یک برنامه‌ی از پیش طراحی شده و به وحشتناک‌ترین شکل ممکن، یک انسان را که ساکن آمریکا بود، سلاخی و قطعه‌قطعه کرد.

او افزود که نفوذ عربستان بر بازار نفت را درک می‌کند و آمریکا باید بکوشد که خود را از وابستگی به این نفت برهاند تا با مستبدان و قاتلانی سر و کار نداشته باشد که مردم را می‌کشند.

اظهارات شیف در واکنش به گزارش‌های مربوط به سفر احتمالی جو بایدن به عربستان بیان شد.

چند منبع آمریکایی به شبکه‌ی سی‌بی‌اس گفته‌اند که سفر بایدن به عربستان و اسرائیل که ظاهراً قرار بود در ماه ژوئن انجام شود، به ماه ژوئیه موکول شده است تا بتوان یک سفر گسترده‌تر را برنامه‌ریزی کرد.

شبکه سی‌بی‌اس گفته بود که کاخ سفید با تعویق این سفر، اکنون احتمال حضور جو بایدن در نشست رهبران کشورهای حاشیه‌ی خلیج‌فارس به‌اضافه سه کشور دیگر شامل مصر، اردن و مراکش را بررسی می‌کند.

عربستان دخالت ولیعهد در قتل جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول را رد کرده است.

آقای بایدن در کارزار انتخاباتی خود گفته بود که به دلیل قتل جمال خاشقجی، با عربستان تسویه‌حساب می‌کند.

/ا.م