نچیروان بارزانی: پارت دمکرات تأثیرگزارترین نیروی سیاسی کوردستان و عراق است

"با تبدیل دولت عراق به دولت همه‌ی اقلیت‌ها و جریان‌ها و اجرای نظام فدرالی می‌توان حاکمیت عراق را حفظ کرد"

اربیل (کوردستان۲۴)- نچیروان بارزانی، معاون رهبر پارت دمکرات کوردستان روز پنج‌شنبه طی سخنانی در اولین روز برگزاری کنگره‌ی ۱۴ پارت دمکرات کوردستان در شهر دهوک، طی سخنانی به رهبری با درایت پرزیدنت مسعود بارزانی، اتحاد صفوف در پارت دمکرات کوردستان، وضعیت کوردستان و روابط اقلیم کوردستان با دولت عراق فدرال اشاره کرد.

نچیروان بارزانی با اشاره به نقش تعیین‌کننده‌ی پرزیدنت مسعود بارزانی در رهبری حزب گفت، رهبری حزب از سوی پرزیدنت بارزانی به مبارزات حزب قوت قلب بیشتری می‌بخشد.

معاون رهبر پارت دمکرات کوردستان با اشاره به صفوف متحد حزب و نقش زنان در آن، گفت: اتحاد در صفوف حزب منبع اصلی و نیروبخش اصلی اعضا و هواداران حزب است و باید به هر قیمتی برای حفظ این اتحاد تلاش نماییم. وی تصریح کرد که شرکت فعال زنان در کنگره‌ی ۱۴ بسیار خوشحال‌کننده است، اما باید این حضور در ادامه‌ی فعالیت‌های حزبی هم تداوم یابد. چون زنان کوردستان با بر عهده گرفتن مسئولیت‌ها وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام داده‌اند.

نچیروان بارزانی در بخش دیگری از این سخنان گفت که "پارت دمکرات کوردستانی نیروی سیاسی اصلی کوردستان عراق و از تأثیرگذارترین و بزرگ‌ترین نیروهای سیاسی و مردمی عراق و همچنین مایه‌ی امید همه‌ی ملت کوردستان است. به همین خاطر پیروزی کنگره‌ی ۱۴ پارت دمکرات کوردستان، پیروزی بزرگی برای همەی کوردستان و عراق است.

معاون رهبر پارت دمکرات کوردستان گفت که " پارت دمکرات کوردستان پس از برگزاری این کنگره با قوت قلبی بیشتر برای تقویت مؤسسات در اقلیم کوردستان و آغاز گفتگوی باز در جهت بهبود اداره‌ی وضعیت  سیاسی کوردستان با همکاری طرف‌های دیگر مخصوصاً با اتحادیه‌ی میهنی کوردستان به گفتگو و تبادل‌نظر خواهد پرداخت و مشکلات موجود را حل خواهد کرد.  

نچیروان بارزانی در ادامه‌ی این سخنان گفت کە پارت دمکرات از ابتدای تأسیس، نیروی بزرگ جنبش سیاسی و دمکراسی عراق بوده است. نیرومند بودن  پارت دمکرات در جهت منافع همه‌ی مردم عراق بوده است. اکنون پس از پایان کارهای کنگره نفسی قوتی جدید با همه‌ی نیروهای عراقی که برای منافع عراقی‌ها فعالیت می‌کنند در جهت مبارزه با تبعیض و علیه جدایی اقلیت‌ها شریک خواهیم بود و از دولت جدید عراق می‌خواهیم فرصت‌های شغلی و خدماتی در جنوب و مرکز عراق را بهبود بخشد، بە بخش خصوصی کمک کند و مناطق ویران شده‌ی سنی‌ها را آباد نموده و وضعیت کرکوک، شنگال، خانقین و مخمور را عادی کند. ماده‌ی ۱۴۰ قانون اساسی را اجرا کرده و از تجاوز به حقوق و حاکمیت اقلیم کوردستان جلوگیری کند.

معاون رهبر پارت دمکرات کوردستان در پایان گفت اگر بخواهیم وضعیت عراق را حل کنیم، نباید حقوق اقلیت‌ها را پامال کرد. نباید هیچ نیروی مردمی عراقی را فراموش کرد. بە همین خاطر دولت عراق و همه‌ی نیروهای عراقی برای گفتگو با جریان صدر آغوش باز کنند. چون صدری‌ها یک نیروی بزرگ سیاسی و مردمی عراق هستند.

با تبدیل دولت عراق به دولت همه‌ی اقلیت‌ها و جریان‌ها و اجرای قانون اساسی و نظام فدرالی می‌توان حاکمیت عراق را حفظ کرد کە این هم در جهت منافع ملت کوردستان و همه‌ی اقلیت‌های آن است.

 

/ا. م