کارشناس امور نفت: توافق اخیر به اختلافات ٩ ساله بین اربیل و بغداد پایان داد

"زمینه توافق بر سر دیگر مسائل معوق مانده بین اربیل و بغداد را فراهم می‌کند"
دکتر گووند شیروانی، کارشناس در امور نفت
دکتر گووند شیروانی، کارشناس در امور نفت

اربیل (کوردستان٢٤) – یک کارشناس امور نفت، می‌گوید که توافق اخیر زمینه‌ساز توافق بر سر دیگر مسائل معوق مانده بین اربیل و بغداد خواهد شد.

دکتر گووند شیروانی، کارشناس در امور نفت، با شرکت در گفتگوی خبری شبکه تلویزیونی کوردستان٢٤، اهمیت توافق اخیر بین اقلیم کوردستان و بغداد برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم را بررسی کرد و اظهار داشت که پس از امضای این توافق، نفت اقلیم کوردستان در یک چارچوب محکم قانونی در بازارهای جهان به فروش می‌رسد.

وی افزود که توافق به اختلافات ٩ ساله بین اربیل و بغداد پایان داد و مبنایی خواهد شد برای پر کردن یک شکاف قانونی که مدت ١٦ سال است به دلیل نبود قانون نفت و گاز عراق در این کشور ایجاد شده است.

همچنین آن را زمینه‌ساز توافق بر سر مسائل مربوط به امور پیشمرگ و اصل ١٤٠ قانون اساسی عراق و دیگر مسائل معوق مانده بین اربیل و بغداد دانست.

و نیز با اشاره به تصمیمات اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، تاکید کرد که صادرات نفت اقلیم کوردستان به بازارهای جهان، بر تقویت جایگاه عراق و اقلیم تاثیرگذار خواهد بود، "در حالیکه ٩٣ درصد اقتصاد عراق به درآمد نفت متکی است و این خود تقویت اقتصادش را به دنبال خواهد داشت".

این کارشناس امور نفت یادآور شد که پیش از این به دلیل اعمال تحریم‌های بغداد علیه بخش نفت اقلیم کوردستان، بیشتر شرکت‌های بین‌المللی حاضر به خرید نفت اقلیم به قیمت بازار نبوده‌اند، به همین دلیل وزارت منابع طبیعی برای فروش آن با هدف تامین بودجه اقلیم، ناچار بوده نفت را به قیمتی غیر از قیمت بازار بفروشد، "بنابراین توافق هم به نفع اقلیم کوردستان و هم به نفع عراق است".

ب.ن