١٣٥ بیمارستان در اقلیم کوردستان خدمات پزشکی ارایه می‌دهند

"صدها هزار جراحی مختلف عمده و جزئی در آنها انجام شده‌اند"
نشان وزارت بهداشت اقلیم کوردستان
نشان وزارت بهداشت اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – وزارت بهداشت اقلیم کوردستان، با انتشار آماری، از وجود تعداد زیادی بیمارستان‌ در اقلیم خبر داد که صدها هزار جراحی مختلف عمده و جزئی در آنها انجام شده‌اند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت اقلیم کوردستان، در اقلیم ١٣٥ بیمارستان از جمله ٥٢ بیمارستان خصوصی و ٨٣ بیمارستان دولتی، و هزار و ٤٧٠ مرکز بهداشتی فعالیت دارند که از این تعداد ١٦ درصد در مراکز استان‌ها، ٣٢ درصد در شهر‌ها، ١١ درصد در بخش‌ها و ٤١ درصد نیز در روستاها قرار دارند.

وزارت بهداشت، تاکید کرده که مراکز بهداشتی، به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی جزئی اهتمام می‌ورزند، اما فعالیت بیمارستان‌‌ها گسترده‌تر و تخصصی‌تر است.

مجموع تخت‌های موجود در بیمارستان‌های اقلیم کوردستان، بیش از ١١ هزار تخت اعلام شده که از این تعداد بیش از ٨ هزار تخت در بخش دولتی و نزدیک به ٣ هزار تخت در بخش خصوصی هستند.

همچنین آمار کل پزشکان اقلیم کوردستان را نزدیک به ٨ هزار نفر گزارش داده که از این تعداد حدود هزار و پانصد نفر دندانپزشک هستند، و تعداد پرستاران را نیز بیش از ٢٢ هزار پرستار اعلام کرده که بیشتر آنها زن هستند.

این در حالی است که تعداد کل تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی بیش از ٦ هزار دستگاه برآورد شده است، که تجهیزات متعددی مانند دستگاه‌های الکتروکاردیوگرافی (EKG)، استریل‌کننده‌ها، میزهای عمل، دستگاه‌های اولتراسوند، سرنگ‌ها، دفیبریلاتورها و ظروف جراحی و چندین نوع دیگر را شامل می‌شوند.

بر پایه آمار اعلام شده، در سال ٢٠٢٢، بیش از ٢٣٢ هزار جراحی مختلف عمده و جزئی در تخصص‌های گوناگون در بیمارستان‌های اقلیم انجام شده است و به این ترتیب آمار سفرهای درمانی به خارج از اقلیم کاهش یافته است.

وزارت بهداشت در اواسط ماه جولای، اعلام کرد که یک بیمارستان جدید و پیشرفته مخصوص معالجه بیماران سرطانی در استان دهوک، احداث می‌کنند، که مساحت آن ١١ هزار و سیصد متر مربع خواهد بود و در ١٧ طبقه ساخته می‌شود. همچنین ٤٠ کلینیک، ٦ اتاق عمل، ٨٠ اتاق یک تختی، ١٣٠ تخت مراقبت‌های اورژانسی و ١٢ تخت بهبودی را در بر می‌گیرد.

ب.ن