فواد حسین: یکی از گزینه‌ها برای ازسرگیری صادرات نفت محدود کردن حکم دادگاه پاریس است

"لازم است که گفتگوها بین آنکارا و بغداد ادامه پیدا کنند"
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق

اربیل (کوردستان٢٤) – وزیر امور خارجه عراق، می‌گوید که یکی از گزینه‌ها برای حل اختلافات بین عراق و ترکیه این است که خط لوله انتقال نفت بندر جهان از پرونده بررسی شده در دادگاه پارس خارج شود و حکم دادگاه پاریس صادرات نفت از آن بندر را شامل نشود.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، امروز دوشنبه در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، طی اظهاراتی رسانه‌ای به موضوع ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کوردستان و عراق از طریق بندر جهان ترکیه، اشاره کرد و گفت:" در حال حاضر عراق و ترکیه در این خصوص اختلافاتی دارند، اگرچه هر دو بر حل اختلافات تاکید می‌کنند".

وی افزود که عراق در شرایط فعلی نمی‌تواند از طریق بندر جهان نفت خود را صادر کند و ترکیه نیز حکم دادگاه پاریس مبنی بر توقف صادرات نفت از آن بندر را قابل قبول نمی‌داند.

همچنین اعلام کرد که یکی از گزینه‌ها برای حل اختلافات این است که خط لوله انتقال نفت بندر جهان از پرونده بررسی شده در دادگاه پارس خارج شود، به طوریکه حکم دادگاه پاریس صادرات نفت از آن بندر را شامل نشود.

و نیز لازم دانست که گفتگوها برای حل اختلافات بین آنکارا و بغداد ادامه پیدا کنند.

وزیر امور خارجه عراق، خاطرنشان کرد که توقف صادرات نفت از بندر جهان، عراق و اقلیم کوردستان را با مشکل بزرگی مواجه کرده است، به طوریکه اجرای قانون بودجه در این کشور با مانع روبەرو شده است.

با صدور حکم دادگاه پاریس درباره نقض قرارداد صادرات نفت با عراق از سوی ترکیه، صادرات نفت اقلیم کوردستان و عراق از خط لوله نفت یاد شده متوقف شد، اگرچه دولت اقلیم و دولت فدرال عراق برای ازسرگیری صادرات نفت، توافق امضا کرده‌اند، اما این توافق تاکنون اجرایی نشده است.

ب.ن