یک آموزشگاه سه کلاسه‌ی زبان کوردی در شهر وین افتتاح شد

کتاب‌های این مدرسه از طریق اقلیم کوردستان تهیه خواهند شد
مدرسه‌ی کوردی زبان در شهر وین پایتخت اتریش
مدرسه‌ی کوردی زبان در شهر وین پایتخت اتریش

اربیل (کوردستان ۲۴) - مدرسه‌ی زبان کوردی با هدف ارائه خدمات بیشتر به زبان کردی در وین اتریش افتتاح شد. در این مدرسه به کودکان کرد مقیم وین زبان مادری آموزش داده می‌شود.

ژاله جواد شروانی، ارائه‌دهنده‌ی نظریه‌ی تأسیس مدرسه به زبان کوردی در وین، به کوردستان۲۴ گفت که این مدرسه در شهر وین اتریش از سه کلاس تشکیل شده است.

وی گفت: یک کلاس برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال، کلاس دوم برای دانش آموزان بالای ۱۲ سال و کلاس سوم برای کسانی است که می‌خواهند گویش کردی را یاد بگیرند.

این مدرس زبان کوردی گفت‌ که مدرسه یک روز در هفته باز است و در آن پنج ساعت تدریس شود.

ژاله شروانی در خصوص هدف از افتتاح این مدرسه گفت که می‌خواهند از طریق این طرح به زبان مادری خدمت کنند و کودکان کورد ساکن اتریش را با زبان کردی آشنا کنند.

وی گفت کتاب‌های درسی این مدرسه را از طریق نمایندگی اقلیم کوردستان دریافت خواهند کرد.

آموزشگاه زبان کردی در سال ۲۰۰۴ در اتریش افتتاح شد و انستیتوی کوردولوژی که یک مرکز علمی در این کشور است و موسسه وین در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد و به پل ارتباطی کشور اتریش و کوردستان تبدیل شده است. مؤسسه‌ی وین علاوه بر انتشار کتاب به زبان کوردی و آلمانی، یک کتابخانه عمومی نیز برای کتاب‌خوانان افتتاح کرده است که در آن کارگاه‌های آموزشی مختلفی برگزار می‌شود.

اتریش از دهه ۱۹۷۰ پناهگاه کورد‌های ساکن اروپا بوده است. اولین کاروان پناه‌جویان در سال ۱۹۷۶ به آنجا رسیدند. وین دارای بزرگ‌ترین جمعیت مهاجران کورد در اتریش است.