مرکز مدیریت بحران: هزینه روزانه میزبانی از هر آواره در اقلیم کوردستان حدود سه دلار است

"حدود یک میلیون آواره و پناهنده در اقلیم کوردستان سکونت دارند"
یکی از اردوگاه‌های پناهندگان در اقلیم کوردستان
یکی از اردوگاه‌های پناهندگان در اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤) – یک مقام مسئول در اقلیم کوردستان، با اشاره به اینکه حدود یک میلیون آواره و پناهنده در اقلیم سکونت دارند، هزینه روزانه میزبانی از هر آواره را حدود سه دلار، اعلام کرد.

علی سعید، مدیر بخش اطلاعات و تبادل داده در مرکز مدیریت بحران دولت اقلیم کوردستان، روز سه‌شنبه ٥ دسامبر در مصاحبه با کوردستان٢٤ گفت که حدود یک میلیون آواره و پناهنده در اقلیم کوردستان سکونت دارند و از آنها میزبانی می‌شود.

وی افزود که دولت اقلیم برای میزبانی از هر آواره به طور روزانه ٢.٦ دلار هزینه می‌کند و علاوە بر این برای آنها بسته‌های غذایی، مواد شوینده و سایر نیازمندی‌‌های روزانه را فراهم می‌کند.

پیش از این، ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم اعلام کرده است که ٧٠ درصد از هزینه‌های میزبانی از آوارگان، توسط دولت اقلیم و مابقی توسط سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی تامین می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، از ٩ میلیون و ١٣ هزار و ٣١١ پناهنده و آواره ساکن اقلیم کوردستان، ٦ میلیون و ٢٤ هزار و ١٦١ نفر آنها، آواره عراق هستند و مابقی پناهندگانی از سوریه، ترکیه، ایران، فلسطین و کشورهای دیگر هستند.

در اقلیم کوردستان ٣٦ اردوگاه وجود دارد که ١٠ اردوگاه محل سکونت پناهندگان و ٢٦ اردوگاه دیگر محل سکونت آوارگان هستند.

این در حالی است که دولت عراق، در چارچوب تلاش‌ها برای "پایان دادن" به مسائل مربوط به آوارگان، بیشتر اردوگاه‌‌های تحت کنترل خود را بسته است، اقلیم کوردستان در این خصوص بر موضع دیرینه خود مبنی بر بازگشت داوطلبانه آواره و پناهندگان تاکید دارد.

ژان نیکلاس بوز، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در عراق، در مصاحبه اختصاصی با کوردستان٢٤، از تلاش‌های اقلیم کوردستان برای میزبانی از آوارگان قدردانی کرد.

ب.ن