شورای امنیت سازمان با تصویب قطعنامه‌ای خواستار ایجاد شرایط امن بدون مانع برای ارسال کمک‌ها به غزه شد

آمریکا و روسیه به این قطعنامه رأی ممتنع دادند

اربیل(کوردستان ۲۴)- شورای امنیت سازمان ملل پس از روزها بحث، سرانجام روز جمعه اول دی‌ماه ۱۴۰۲، به قطعنامه‌ای در مورد وضعیت نوار غزه رأی داد و از طرفین درگیر در جنگ اسرائیل و حماس خواست تا امکان «ارسال امن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه» را به این باریکه فراهم کنند.

این قطعنامه با رأی مثبت ۱۳ عضو شورای امنیت به تصویب رسید. روسیه و آمریکا به آن رأی ممتنع دادند.

در قطعنامه‌ی شورای امنیت همچنین از طرف‌های درگیر خواسته‌شده است تا «زمینه برای تعلیق پایدار مخاصمه‌ها» را فراهم کنند، اما از پایان درگیری‌ها سخنی به میان نیامده است. اما، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده‌ی دائم آمریکا، این قطعنامه را «یک گام بزرگ روبه‌جلو» توصیف کرد.

لیندا توماس گرینفیلد گفت: "شورای امنیت کورسویی از امید را در دریایی از رنج‌ها رقم زد".

امارات متحده عربی این قطعنامه را ارائه داد بود و متن آن بارها تغییر کرد و جلسه رأی‌گیری برای تصویب آن چند بار به تعویق افتاد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، در آستانه رأی‌گیری این برای قطعنامه گفته بود که عملیات اسرائیل «مشکل واقعی است... و موانع گسترده‌ای» در مسیر ارسال کمک‌ها ایجاد می‌کند. گوترش خواستار آتش‌بس فوری در جنگ غزه شد.

از سوی دیگر آژانس کودکان سازمان ملل، یونیسف، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که با افزایش خطر قحطی در نوار غزه، کودکان زیر پنج سال در این منطقه که شمار آنها حدود ۳۳۵ هزار نفر است، در معرض خطر سوءتغذیه شدید و مرگ قابل پیش‌بینی قرار دارند.

به گفته‌ی یونیسف، طی چند هفته آینده دست‌کم ۱۰ هزار کودک فلسطینی زیر پنج سال دچار خطرناک‌ترین شکل سوءتغذیه خواهند شد و به غذاهای مخصوص درمان نیازمند می‌شوند.