جیمز جفری: اگر عراق با موضع‌گیری گروه‌های مسلح روبرو نشود با سرنوشت بدی مواجه خواهد شد

"آمریکا از پیشمرگه و ارتش عراق برای مبارزه با داعش حمایت می‌کند"
جیمز جفری رئیس برنامه‌ی خاورمیانه در مرکز ویلسون
جیمز جفری رئیس برنامه‌ی خاورمیانه در مرکز ویلسون

اربیل (کوردستان ۲۴)– رئیس برنامه‌ی خاورمیانه در مرکز ویلسون می‌گوید گروه‌های مسلح موردحمایت ایران تهدیدی برای ایالات‌متحده هستند و دولت بایدن قصد مقابله با ایران را ندارد.

جیمز جفری، رئیس برنامه‌ی خاورمیانه در مرکز ویلسون، روز چهارشنبه ٦ دی‌ماه، به کوردستان ۲۴ گفت که بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت منطقه در خاورمیانه ایران است که این حقیقت در غزه، سوریه، لبنان، یمن و عراق مشهود است.

وی گفت: دولت بایدن و ارتش آمریکا به‌طور صریح این واقعیت را نمی‌پذیرند و قصد مقابله با ایران را ندارند، اما ایران بر آن پافشاری می‌کند و به تهدیدهای خود ادامه می‌دهد.

جیمز جفری گفت: دولت عراق و شخص نخست‌وزیر هیچ مشکلی با ایالات‌متحده ندارند و ایالات‌متحده هیچ مشکلی با آنها ندارد، اما گروه‌های مسلح موردحمایت ایران آمریکا را تهدید می‌کنند و ورود آن‌ها به ارتش عراق به مشکل میان آمریکا این نیروها تبدیل شده است. 

جفری خاطرنشان کرد: اگر خود عراق با چالش‌های پیش روی خود به‌ویژه موضع‌گیری گروه‌های مسلح روبرو نشود، تجربه‌ی لبنان در عراق تکرار خواهد شد و عراق با سرنوشت بدی مواجه خواهد شد.

مسئول برنامه‌های خاورمیانه مرکز ویلسون تأکید کرد که آمریکا از پیشمرگه و ارتش عراق برای مبارزه با داعش حمایت می‌کند.

جیمز جفری معتقد است که ایالات‌متحده به‌طور جدی برای جلوگیری از گسترش جنگ غزه توسط ایران تلاش کرده است، اما همچنین از اسرائیل برای مقابله با حماس حمایت کرده است. او گفت که بعید است که ایالات‌متحده پاسخ بزرگی برای تهدیدهای ایران داشته باشد.