امروز با هفتادوهشتمین سالروز تأسیس جمهوری کوردستان مصادف است

جمهوری کوردستان در مدت عمر کوتاه خود میراث ارزشمندی را برجای گذاشت
تأسیس جمهور کوردستان در مهاباد
تأسیس جمهور کوردستان در مهاباد

اربیل (کوردستان ۲۴)- امروز هفتاد و هشتمین سالگرد تأسیس جمهوری دموکراتیک کوردستان به رهبری "پیشوا قاضی محمد" و به مرکزیت شهر مهاباد است. جمهوری کوردستان که تنها یازده ماه دوام آورد، میراث ارزشمندی را برای نسل‌های بعدی کوردستان به جای گذاشت.

سرود ملی "ای رقیب"، برافراشتن رسمی پرچم کوردستان، انتخاب نام "پیشمرگه" برای نیروی نظامی مدافع کوردستان و ایجاد چاپخانه و انتشار روزنامه‌ها و مجلات کوردی ازجمله دستاوردهای جمهوری کوردستان است.

اولین جمهوری کوردستان به رهبری "پیشوا قاضی محمد" و با شرکت بیش از ٢٠ هزار نفر از نمایندگان اقشار مختلف مردم کوردستان روز ٢ بهمن ۱۳۲۴، در شهر مهاباد تأسیس شد. جمهوری کوردستان درحالی‌که تنها یازده ماه دوام آورد، اما میراث ارزشمندی را برای کوردها از خود برجای گذاشته است.

در مدت کوتاه حکومت جمهوری کوردستان، علاوه بر تأسیس نهادهای حکومتی در منطقه، تدریس در آموزش‌وپرورش به زبان کوردی آغاز شد، چاپخانه‌ای در مهاباد تأسیس شد و به چاپ کتاب، روزنامه و مجلات به زبان کوردی پرداخت. ادبیات کوردی رونق یافت و تئاتری با مضمون میهن‌پرستی تحت عنوان "مام میهن" به زبان کوردی در شهرهای تحت حکومت جمهوری کوردستان به زبان کوردی به نمایش درآمد و یک فرستنده‌ی رادیویی کوردی پخش برنامه‌های خود را آغاز کرد. ارتش ملی کوردستان تأسیس شد و نام آن به نیروی "پیشمرگه‌ی کوردستان" تبدیل شد که همچنان به‌عنوان نامی مقدس در بین کوردها باقی مانده است. سرود "ای رقیب" به مارش ملی تبدیل شد و پرچم کوردستان به‌طور رسمی بر روی نهادهای دولتی به اهتزاز درآمد.

جمهوری کوردستان روابط سیاسی و اقتصادی با شوروی و جمهوری آذربایجان برقرار کرد و محصولات کشاورزی کوردستان به شوروی صادر شد و نظام مالیاتی برای تأمین مالی دولت به اجرا در آمد.

مشارکت بارزانی‌ها به رهبری مرحوم "شیخ احمد بارزانی" در جمهوری کوردستان و دفاع نیروهای پیشمرگه‌ی بارزانی‌ها در جمهوری کوردستان به رهبری "ملا مصطفی بارزانی" از رویداهای تاریخ‌ساز جمهوری کوردستان بود که در آن اولین شهید پیشمرگه نیز جزو نیروهای بارزانی بود. همین اتحاد باعث شد که مرحوم پیشوا قاضی محمد در پایان، پرچم کوردستان را به امانت به مرحوم ملا مصطفی بارزانی بسپارد.

پس از تشکیل دولت اقلیم کوردستان، سرود و پرچم کوردستان بار دیگر از سوی پارلمان کوردستان به‌عنوان سرود و پرچم کوردستان تصویب شد.

اکنون‌که ۷۸ سال از تأسیس تنها جمهوری کوردستان می‌گذرد، از آن به‌عنوان صفحه‌ای درخشان در تاریخ کوردستان و نمونه‌ای از همبستگی و اتحاد کوردها برای رهایی و استقلال یاد می‌شود.