آمریکا: ایران از پرچم پاناما برای دور زدن تحریم‌ها سوءاستفاده کرده است

"حداقل شش کشتی با پرچم پاناما تحریم‌ها را نقض کرده‌اند"
کشتی‌های باری در کانال پاناما - عکس: ای اف پی
کشتی‌های باری در کانال پاناما - عکس: ای اف پی

اربیل (کوردستان٢٤)- ایالات متحده می‌گوید که ایران برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی، از کشتی‌هایی با پرچم کشور پاناما سوءاستفاده کرده است.

آبرام پیلی، معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه ١٣ مارس، از پاناما خواست تا کشتی‌های ایرانی را از برافراشتن پرچم آن کشور که به تهران اجازه می‌دهد تحریم‌های اعمال‌شده توسط واشنگتن را دور بزند، جلوگیری کند.

پاناما دارای بزرگترین نهاد ثبت کشتی‌ در جهان است و با ارائه پرچم خود، به شرکت‌های کشتیرانی اجازه استفاده می‌دهد. به گفته سازمان دریانوردی پاناما، این کشور ٨٥٤٠ کشتی را به ثبت رسانده است که حدود ١٦ درصد از ناوگان جهانی را شامل می‌شود.

 آبرام پیلی، گفت:"ایران و بازیگران مرتبط با آن در پاناما در تلاش برای دور زدن تحریم ها هستند. آنها سعی دارند از پرچم پاناما سوءاستفاده کنند."

پیلی به پاناما سفر کرد تا مطمئن شود که از ثبت کشتی و صلاحیت پاناما توسط نهادهایی که تلاش می‌کنند از تحریم‌ها علیه ایران فرار کنند، سوء‌استفاده نمی‌شود.

واشنگتن گمان دارد که از برخی از کشتی‌ها توسط ایران برای انتقال نفت یا مشتقات آن به منظور دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود.

ایران از زمان خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای در سال ٢٠١٨ تحت تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار گرفته است.

به گفته پیلی، حداقل شش کشتی با پرچم پاناما از ماه ژانویه تحریم‌ها را نقض کرده‌اند.

ولادیمیر فرانکو، معاون وزیر امور خارجه پاناما در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که با پیلی برای گفتگو در مورد "همکاری دریایی" بین دو کشور، دیدار کرده است.

دولت آمریکا ایران را متهم می‌کند با درآمدی که از فروش نفت دریافت می‌کند، از شورشیان حوثی یمن و سازمان‌های دیگر مانند حزب‌الله و حماس حمایت مالی می‌کند.

پیلی گفت: "ما انتظار داریم که دولت پاناما بر اساس قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی خود به همکاری با ما ادامه دهد."

خبرگزاری فرانسه/ب.ن