نخست‌وزیر: کشاورزی در کوردستان به رکن اساسی ایجاد زیربنای مستحکم اقتصادی تبدیل می‌شود

کوردستان خاستگاه تاریخی آغاز کشاورزی است

اربیل(کوردستان ۲۴)- مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کوردستان، می‌گوید کشاورزی زیربنای اقتصاد قوی هر کشوری است، سیاست ما تنوع‌بخشی به درآمد است که یکی از آنها بخش کشاورزی است.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان، در پیامی ویدیویی کشاورزی را یک سرمایه ملی خواند و گفت که متأسفانه از کشاورزی به‌درستی استفاده نشده است، به همین خاطر بر سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تأکید کردم تا این ثروت ملی به خیروبرکت برای آبادانی کشور تبدیل بشود.

نخست‌وزیر در همین پیام ویدیویی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواست از این فرصت استفاده کرده و در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند و گفت: اگر سرمایه‌گذاران داخلی داشته باشیم، فرصت در اختیار آنان قرار دارد  ما هم به عنوان دولت از آنان حمایت می‌کنیم. سرمایه گذاران خارجی که مایل به سرمایه‌گذاری در کوردستان باشند، راه برای آن باز است، بنابراین دولت در این راستا با همه همکاری خواهد کرد.

مسرور بارزانی با اشاره بە اهمیت صادرات محصولات کشاورزان، گفت: از اینکه کشاورزان نمی‌توانند محصولات خود را بفروشد بسیار ناراحت شدم و احساس کردیم که متأسفانه به‌درستی از این ثروت خدادادی استفاده نشده است. به همین خاطر بسیار تأکید کردم که ما بای

نخست‌وزیر اقلیم کوردستان گفت: اگر به منابع تاریخی برگردیم کشاورزی در این منطقه آغاز شده است، اما در تاریخ معاصر کوردستان می‌بینیم کە دلایل متعددی باعث شده است که تولیدات کشاورزی در اینجا توسعه داشته باشد. پیش‌ازاین موضوع ویران کردن روستاها، ایجاد اردوگاه‌ها از مرکز اعمال می‌شد تا مردم کوردستان را از زمین‌های کشاورزی دور کرده و صاحب تصمیم خود نباشند. بلکه منتظر حکومت غاصب باشند. این‌ها از دلایل اصلی بود تا خسارات فراوانی به بخش کشاورزی وارد کرده است. پس‌ازآن هم سیاست دیگری برای پیشرفت سریع کشاورزی اتخاذ نشده است تا کشاورزی در این منطقه توسعه نماید. ما در این کابینه‌ی دولت احساس کردیم که خداوند بزرگ سرمایه‌ی بی‌پایانی در اختیار مردم ما گذاشته است. لازم است ابتدا به کشاورزان خودمان کمک کنیم و حامی آنان باشیم تا بتوانند بیش از این بخش کشاورزی را توسعه بدهند و محصولات کشاورزی نه‌تنها به منبع درآمدی برای خودشان بلکه کمک اصلی دولت و افزایش درآمد همه‌ی کوردستان باشد.  

وی ادامه داد: سیاست ما تنوع‌بخشی به درآمد است که یکی از آنها کشاورزی است و بخش‌های دیگری مانند گردشگری و صنعت وجود دارد، ما به این موارد توجه کرده‌ایم، اما کشاورزی توسعه‌یافته اساس اقتصاد قوی هر کشوری است. به توسعه بخش‌های دیگر کمک می‌کند، مثلاً وقتی بخش کشاورزی توسعه می‌یابد، بخش صنعت می‌تواند توسعه پیدا کند، کشاورزی خودش مشاغل دیگر ایجاد می‌کند، وارد بازار می‌شود به سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر منجر می‌شود.

مسرور بارزانی در ادامه‌ی این سخنان با اشاره به پایان‌پذیری ذخیره‌ی نفت و گاز، تصریح کرد که با قاطعیت می‌توانم بگویم که می‌توانیم امنیت غذایی را در کوردستان تضمین کنیم، اگر این بخش را توسعه دهیم، هیچ تهدیدی برای امنیت غذایی نخواهیم داشت که برای بقای هر ملت، کشور و نهادی بسیار مهم است. نخست‌وزیر گفت: با زمین‌های حاصلخیز کوردستان می‌توانیم غذای عراق را هم تأمین کنیم. 

مسرور بارزانی در پایان این سخنان گفت که: به نظر من اهمیت پیشرفت کوردستان در پیشبرد بخش کشاورزی نهفته است. بسیار خوشحال هستم که می‌بینم کشاورز دیدگاە دیگری نسبت به این سرمایه‌ی طبیعی دارند. با تقویت بخش کشاورزی می‌توانیم کوردستان را به سطح بهتری ارتقاء بدهیم و آینده‌ی بهتری برای مردم خودمان مهیا کنیم.

/ا.م